Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Matka klassiseen musiikkiin : Klassinen musiikki ja sen merkitys musiikkikasvatuskontekstissa

Lehtonen, Iida (2020)

 
Avaa tiedosto
lehtonen_iida.pdf (244.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lehtonen, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621547
Tiivistelmä
Klassisen musiikki ja sen asema yhteiskunnassa ja populaarimusiikin varjossa herättää kysymyksen: mikä on sen tulevaisuus musiikin kentällä? Opinnäytetyö tutkii tätä aihetta musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Nuorten, muusikin suurimman kuluttajaryhmän, musiikkimieltymykset ja arvot ovat klassisen musiikin tulevaisuus, ja siksi onkin hyvä lähteä liikkeelle sieltä, missä suurin osa lapsista ja nuorista saa ensikosketuksensa klassiseen musiikkiin, koulujen musiikintunneilta.

Työn tavoite on avata klassisen musiikin asemaa ja ominaisuuksia musiikkikasvatuksen kentällä. Mitä ovat ne piirteet, jotka vaikuttavat siihen, miten klassinen musiikki esiintyy musiikin opetuksen sisällöissä ja arvomaailmassa? Miten klassinen musiikki palvelee parhaiten oppimista ja kokemista, unohtamatta sen tärkeintä antia, itse musiikkia? Näitä kysymyksiä opinnäytetyö käsittelee löydettyä tutkimusaineistoa hyödyntäen.

Aluksi opinnäytetyö pohjustaa yleisesti musiikin ilmiötä arkipäiväisessä elämässämme, miten se vaikuttaa tunteisiimme ja mitä ovat musiikilliset valinnat. Sen jälkeen tarkastellaan tarkemmin klassisen musiikin ominaisuuksia ja asemaa yhteiskunnassa sekä miten ne vaikuttavat ja näkyvät koulujen musiikinopetuksessa. Työssä käydään myös lyhyesti läpi vuoden 2014 opetussuunnitelman sisältöjä ja pääpainoa musiikin osalta, ja lopuksi johtopäätökset kokoavat nämä kaikki aihealueet yhteen.

Kirjallisuuskatsauksena toteutetun työn aineiston pohjalta voi todeta, että musiikinopetuksen sisältöihin ja luonteeseen vaikuttaa niin vallitseva yhteiskunta ja aatteet, kuin musiikinopettaja ja koulun resurssit. Klassinen musiikki on ollut ja tulee aina olemaan osa koulujen musiikinopetusta, mutta ongelmana on se, miten ja millä tavalla se esitellään ja otetaan osaksi opetuksen sisältöjä. Klassista musiikkia ei tarvitsisi lähestyä juhlan symbolina tai historian aiheena, vaan kokemuksen, ja erityisesti kuuntelukokemuksen, kautta. Sen merkityksen ymmärtäminen, ei pelkästään menneisyydessä vaan myös nykyajassa, tunteiden herättäjänä ja taiteena on lähtökohtana onnistuneelle klassisen musiikin kokemukselle.
 
Classical music and its status in Finnish society, and the role in the shadow of popular music, stir up one question: What will the future hold for classical music? This thesis explores this matter from the perspective of music education. The youth is the biggest consumer of music and their preferences and values define the future of classical music. That is why I study the music education in a school. That is where the children and the youth get their first experience on classical music.

The aim of this thesis is to articulate the status and properties of classical music, and how these effect the field of music education. Which features have the impact on how classical music presents itself on the content and values of teaching music. What is the best and productive way to learn and experience classical music without losing its most important aspect of all: the music, per se. These are the issues this thesis addresses using the study material on hand.

First the thesis builds on the theory with music generally: How it impacts in our everyday life and feelings, and how we make the choices in music. After that I examine the properties and the status of classical music in the modern society and how these issues effect in the music education. There is also a chapter about the Finnish basic education curriculum (2014), which contains the contents and accents in teaching music. In the end, the conclusions assemble all the issues together.

This thesis is a literature review. Based on the material the conclusions argue that many things effect the nature and content of music education: Current society and values, music teacher, and resources available to the school. Classical music has always been and will continue to be a part of music education. The problem is how we present it. It is not a necessity to approach classical music as a symbol of a ceremony or as a matter of history. It should be an experience, especially a listening experience. Understanding the meaning and importance of classical music as an experience and as an art form is the key to success.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste