Yritysviestintä : Viestinnän arviointisuunnitelman laatiminen Ruka-Kuusamo Matkailu ry:lle
Hyttinen, Heli (2020)
Hyttinen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621512
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Ruka-Kuusamo Matkailu ry. Toimeksiantaja halusi tietää, kokevatko jäsenyritykset nykyisten viestintäkanavien olevan riittäviä vai voisiko niitä kehittää vastaamaan paremmin heidän tarpeitansa. Viestintää ja yhteydenpitoa jäsenyritysten kanssa ei ole juurikaan tutkittu aiemmin, joten työlle oli selkeä tarve. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli luoda viestinnän arviointisuunnitelma.
Opinnäytetyöni tietoperusta muodostui pääosin yritysten viestintään liittyvästä kirjallisuudesta. Tietoperustassa kiinnitin huomiota lähteiden julkaisuvuoteen, sillä halusin käyttää mahdollisimman tuoreita lähteitä. Tämän avulla sain muodostettua yritysviestinnästä mahdollisimman ajantasaisen tietoperustan, jossa käsittelen viestinnän tehtäviä, kanavia, haasteita, arviointia sekä eri tutkimusmenetelmiä.
Lopputuloksena laadin Ruka-Kuusamo Matkailu ry:lle viestinnän arviointisuunnitelman, joka sisältää sovellettavat tutkimusmenetelmät, tutkimusaineiston käsittelyn keinot ja toiminnan kehittämisen. Viestinnän arviointisuunnitelma alkaa kyselytutkimuksella, jota varten laadin kyselylomakkeen. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan määritellä teemat, joita halutaan ymmärtää paremmin. Näihin perehdytään lisää käyttämällä puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusaineiston käsittelyssä hyödynnetään sisällönanalyysia. The principal of this thesis is the Ruka-Kuusamo Tourist Association. The principal wanted to know whether the member companies experience the present communicational channels or could develop them to correspond to their needs better. The communication with the member companies have not been really studied earlier so there was a clear need to this thesis. The objective was to create the evaluation plan of the communication.
The information foundation of my thesis consisted mainly of the literature which is related to the communication of companies. In the information foundation I paid attention to the year of publication of sources because I wanted to use as fresh sources as possible. I deal with the tasks, channels, challenges of the communication, evaluation and research methods of the company communication.
I made to Ruka-Kuusamo Tourist Association the evaluation plan of the communication which contains the research methods, the handling of the research material and the developing of the operation. The evaluation plan of the communication contains a questionnaire survey and a semi-structured interview. A content analysis is utilized to in the handling of the research material.
Opinnäytetyöni tietoperusta muodostui pääosin yritysten viestintään liittyvästä kirjallisuudesta. Tietoperustassa kiinnitin huomiota lähteiden julkaisuvuoteen, sillä halusin käyttää mahdollisimman tuoreita lähteitä. Tämän avulla sain muodostettua yritysviestinnästä mahdollisimman ajantasaisen tietoperustan, jossa käsittelen viestinnän tehtäviä, kanavia, haasteita, arviointia sekä eri tutkimusmenetelmiä.
Lopputuloksena laadin Ruka-Kuusamo Matkailu ry:lle viestinnän arviointisuunnitelman, joka sisältää sovellettavat tutkimusmenetelmät, tutkimusaineiston käsittelyn keinot ja toiminnan kehittämisen. Viestinnän arviointisuunnitelma alkaa kyselytutkimuksella, jota varten laadin kyselylomakkeen. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan määritellä teemat, joita halutaan ymmärtää paremmin. Näihin perehdytään lisää käyttämällä puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusaineiston käsittelyssä hyödynnetään sisällönanalyysia.
The information foundation of my thesis consisted mainly of the literature which is related to the communication of companies. In the information foundation I paid attention to the year of publication of sources because I wanted to use as fresh sources as possible. I deal with the tasks, channels, challenges of the communication, evaluation and research methods of the company communication.
I made to Ruka-Kuusamo Tourist Association the evaluation plan of the communication which contains the research methods, the handling of the research material and the developing of the operation. The evaluation plan of the communication contains a questionnaire survey and a semi-structured interview. A content analysis is utilized to in the handling of the research material.