B2B yritysbrändin rakentaminen 4D-brändimallin avulla
Vellonen, Elviira (2020)
Vellonen, Elviira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on business-to-business (B2B) yritysbrändin rakentaminen 4Dbrändimallin avulla. Toimeksiantajayrityksenä toimii sijoitus– ja rahoitustoimintaan erikoistunut Yritys X, joka on perustettu vuonna 2004. Aihe on toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä yritys on laajentamassa liiketoimintaansa ja tarvitsee itselleen toimivan yritysbrändiin. Opinnäytetyössä tutkitaan brändin merkitystä yritykselle sekä keinoja, joiden avulla yritys voi aloittaa brändin
rakentamisprosessin
.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Yritys X voi lähteä rakentamaan yrityksen brändiä arvojen, vision ja mission kautta. Toimeksiantajayritys antoi tehtäväksi määritellä brändin sisällön, persoonallisuuden sekä keinot yrityksen brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerätään teemahaastattelulla, jonka avulla pyritään saamaan syvällistä tietoa brändin rakentamisen merkityksestä toimeksiantajayritykselle. Haastateltavina toimivat toimeksiantajayrityksen pääomistaja sekä Oulun yliopiston brändiasiantuntija professori Saila Saraniemi. Tutkimuksen tietoperusta koostuu brändiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internetlähteistä.
Opinnäytetyön tuloksena on selvitetty kolme yleisintä keinoa yrityksen brändin rakentamiseen, jotka ovat tunnettuuden ja näkyvyyden luominen, syvällisen asiakassuhteen kehittäminen sekä mielleyhtymien luominen ja erilaistaminen. Toimeksiantajayrityksen brändin sisältö on määritelty 4D-brändimallilla, jonka avulla yritys pystyy määrittämään ja ymmärtämään brändin sisällön sekä näkemään tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet.
Jatkotoimenpiteenä toimeksiantajayritys aloittaa brändin rakentamisprosessin omistamastaan teknologiayhtiöstä hyödyntäen opinnäytetyöstä saatuja tuloksia. Yritys X aikoo hyödyntää samoja tuloksia myös muissa sijoituskohdeyrityksiensä brändien rakentamisessa.
rakentamisprosessin
.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Yritys X voi lähteä rakentamaan yrityksen brändiä arvojen, vision ja mission kautta. Toimeksiantajayritys antoi tehtäväksi määritellä brändin sisällön, persoonallisuuden sekä keinot yrityksen brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerätään teemahaastattelulla, jonka avulla pyritään saamaan syvällistä tietoa brändin rakentamisen merkityksestä toimeksiantajayritykselle. Haastateltavina toimivat toimeksiantajayrityksen pääomistaja sekä Oulun yliopiston brändiasiantuntija professori Saila Saraniemi. Tutkimuksen tietoperusta koostuu brändiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internetlähteistä.
Opinnäytetyön tuloksena on selvitetty kolme yleisintä keinoa yrityksen brändin rakentamiseen, jotka ovat tunnettuuden ja näkyvyyden luominen, syvällisen asiakassuhteen kehittäminen sekä mielleyhtymien luominen ja erilaistaminen. Toimeksiantajayrityksen brändin sisältö on määritelty 4D-brändimallilla, jonka avulla yritys pystyy määrittämään ja ymmärtämään brändin sisällön sekä näkemään tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet.
Jatkotoimenpiteenä toimeksiantajayritys aloittaa brändin rakentamisprosessin omistamastaan teknologiayhtiöstä hyödyntäen opinnäytetyöstä saatuja tuloksia. Yritys X aikoo hyödyntää samoja tuloksia myös muissa sijoituskohdeyrityksiensä brändien rakentamisessa.