Vetovoimainen brändi sponsoroinnin ykköspakkina
Siira, Johanna (2024)
Siira, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621656
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena oli selvittää, millaisia strategioita ja toimenpiteitä voi hyödyntää vetovoimaisen brändin rakentamisen tukena sekä selvittää, millainen on toimeksiantajan brändin ja sponsoroinnin nykytila. Työssä aihetta lähestyttiin toimeksiantajana toimivan Ilves Ry:n urheiluorganisaation kautta keskittyen erityisesti naisten liigajoukkueen brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä kevään 2024 aikana. Työ rakentuu kahteen päälukuun jakautuvan teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osuuden ympärille. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen luku keskittyy vetovoimaisen brändin keskeisimpiin käsitteisiin ja ominaisuuksiin sekä brändin rakentamiseen ja urheilubrändin erityispiirteisiin. Toinen luku keskittyy urheilusponsorointiin sisältäen brändin merkityksen osana sponsorointia ja sponsorointistrategian kuvauksen sponsoroinnin kehittämiseksi.
Toiminnallisessa osuudessa löydettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin analysoimalla Ilves naisten jääkiekkojoukkueen brändi kilpailija-analyysin sekä esikuva-analyysin avulla. Kilpailija-analyysin avulla saatiin kattava kuva joukkueen asemasta markkinoilla sekä esikuva-analyysin avulla löydettiin joukkueelle strategioita ja toimenpiteitä brändin rakentamisen tueksi.
Teoreettisen viitekehyksen sekä analyysien pohjalta syntyi kehityssuunnitelma vastaamaan opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Kehityssuunnitelman kehityskohteiden ja toimenpiteiden avulla Ilves naisten jääkiekkojoukkue rakentaa vetovoimaisen brändin tukemaan sponsoroinnin kehitystä. Kehityssuunnitelma sisältää tavoitteet ja aikataulun, brändin nykytilan, kehityskohteet sekä kehityskohteiden seurannan ja mittarit.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä kevään 2024 aikana. Työ rakentuu kahteen päälukuun jakautuvan teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osuuden ympärille. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen luku keskittyy vetovoimaisen brändin keskeisimpiin käsitteisiin ja ominaisuuksiin sekä brändin rakentamiseen ja urheilubrändin erityispiirteisiin. Toinen luku keskittyy urheilusponsorointiin sisältäen brändin merkityksen osana sponsorointia ja sponsorointistrategian kuvauksen sponsoroinnin kehittämiseksi.
Toiminnallisessa osuudessa löydettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin analysoimalla Ilves naisten jääkiekkojoukkueen brändi kilpailija-analyysin sekä esikuva-analyysin avulla. Kilpailija-analyysin avulla saatiin kattava kuva joukkueen asemasta markkinoilla sekä esikuva-analyysin avulla löydettiin joukkueelle strategioita ja toimenpiteitä brändin rakentamisen tueksi.
Teoreettisen viitekehyksen sekä analyysien pohjalta syntyi kehityssuunnitelma vastaamaan opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Kehityssuunnitelman kehityskohteiden ja toimenpiteiden avulla Ilves naisten jääkiekkojoukkue rakentaa vetovoimaisen brändin tukemaan sponsoroinnin kehitystä. Kehityssuunnitelma sisältää tavoitteet ja aikataulun, brändin nykytilan, kehityskohteet sekä kehityskohteiden seurannan ja mittarit.