Poveri-verkoston oppilaitosten opetuskäytänteiden vertailu logistiikanopetuksessa
Eskelinen, Marko (2024)
Eskelinen, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vertailla, kuinka Itä-Suomen viidessä eri oppilaitoksessa, Ylä-Savon ammattiopisto, Savon ammattiopisto, Etelä-Savon ammattiopisto, Pohjois-Karjalan ammattiopisto ja Ammattiopisto Samiedu, toteutetaan logistiikan opetusta. Työssä vertailtiin, kuinka koulutuksen järjestäjät ovat toteuttaneet tutkinnonperusteiden mukaisesti pakolliset, pakolliset valinnaiset ja valinnaiset tutkinnonosat. Opinnäytetyössä vertailtiin miten ajokorttiopetus on järjestetty, onko opetus ulkoistettu miltä osin vai tapahtuuko kaikki opetus koulun omalla henkilökunnalla. Tutkimuksen osana on miten simulaatio-opetus niin ajokorttiopetuksen yhteydessä kuin muunkin opetuksen osana on järjestetty. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota myös työelämäyhteistyöhön eli ollaanko oppilaitoksella ja työpaikoilla kuinka paljon ja missä laajuudessa on yhteistyötä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaitosten välistä yhteistyön kehittymistä Poveri-verkoston olemassaolon aikana ja kuinka tulevat yhteistyöhön liittyvät hankkeet etenevät. Yhtenä seuraavana hankkeena on sähköisen HCT-yhdistelmäajoneuvon hankinta. Miten hanke on edennyt ja ovatko kaikki Poveri-verkostoon kuuluvat oppilaitokset täysillä mukana tämänkin hankkeen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena Ylä-Savon ammattiopistossa on otettu käyttöön mm. käytäntö, milloin opiskelija valitsee kuljetuspalvelujen osaamisalojen linja-autonkuljettajan tai kuorma-autonkuljettajan väliltä. Tämä valinta jätetään myöhempään ajankohtaan opintojen alkamisesta, koska näin opiskelijalle jää paremmin aikaa tehdä valinta näinkin merkittävästä asiasta. Toinen merkittävä parannus on ADR koulutuksen antaminen jo toisella vuosiluokalla, näin opiskelija pystyy paremmin ja pidemmällä aikavälillä sisäistämään aiheeseen liittyvät asiat.
Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaitosten välistä yhteistyön kehittymistä Poveri-verkoston olemassaolon aikana ja kuinka tulevat yhteistyöhön liittyvät hankkeet etenevät. Yhtenä seuraavana hankkeena on sähköisen HCT-yhdistelmäajoneuvon hankinta. Miten hanke on edennyt ja ovatko kaikki Poveri-verkostoon kuuluvat oppilaitokset täysillä mukana tämänkin hankkeen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena Ylä-Savon ammattiopistossa on otettu käyttöön mm. käytäntö, milloin opiskelija valitsee kuljetuspalvelujen osaamisalojen linja-autonkuljettajan tai kuorma-autonkuljettajan väliltä. Tämä valinta jätetään myöhempään ajankohtaan opintojen alkamisesta, koska näin opiskelijalle jää paremmin aikaa tehdä valinta näinkin merkittävästä asiasta. Toinen merkittävä parannus on ADR koulutuksen antaminen jo toisella vuosiluokalla, näin opiskelija pystyy paremmin ja pidemmällä aikavälillä sisäistämään aiheeseen liittyvät asiat.