Verkkokaupan kehityssuunnitelma yritys X: Oylle
Tölli, Ruut; Soronen, Pietari (2024)
Tölli, Ruut
Soronen, Pietari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621915
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on verkkokaupan kehittäminen. Tarkastelemme maalausalan yritys X:n verkkokauppaa peilaten sitä tutkimuskirjallisuuteen, sekä laadimme yritykselle verkkokaupan kehittämissuunnitelman. Verkkokauppa tutkielman aiheena on ajankohtainen, sillä kaupankäynti siirtyy yhä enenevissä määrin kasvotusten käydystä kaupasta verkkoon. Rakennusalalla verkkokauppa on vielä hiljalleen kehittymässä ja erityisesti maalausalalla yritys X on verkkokaupan edelläkävijä.
Tutkielman keskeisinä tuloksina havaitsimme toimivan verkkokaupan keskeiset piirteet: yleisilme ja ulkoasu on siisti, kauppa on helposti käytettävissä, selkeä, tiedot ovat ajan tasalla, tuoteportfolio on laaja ja laadukas ja asiakkaista huolehditaan sekä asiakasta kohtaan ollaan luotettavia. Näistä seikoista koostuu myös asiakastyytyväisyys, mikä edesauttaa verkkokaupan toimintaa jatkossa.
Yritys X:n verkkokauppa täyttää pääpiirteittäin hyvän verkkokaupan tunnusmerkit. Yhtenä kehitysideana havaitsimme, että yritys voisi tuoda verkkokaupan selkeämmin esiin heidän verkkosivuillaan. Tärkeimpänä huomionamme pidimme kuitenkin sitä, että maalauksen ostaminen verkosta on asiakkaalle haastavaa, sillä verkon välityksellä on vaikea huomioida heidän erilaiset kohteet ja yksilölliset tarpeet. Tähän ehdotamme, että yritys voisi lisätä verkkokauppaan mahdollisuuden olla reaaliaikaisessa videoyhteydessä yrityksen asiakaspalveluun, jotta yksilölliset tarpeet saadaan huomioiduksi. Toisena verkkomyyntiä edistävänä keskeisenä ehdotuksena näemme, että yritys voisi tuotteistaa ulkomaalauksia sisämaalausten tavoin esimerkiksi siinä, että ulkoseinän maalauksia hinnoiteltaisiin seinä pinta-alan sijasta asuinneliöiden mukaan. Näin ostaminen verkosta helpottuisi, kun asiakkaan ei tarvitsisi itse osata mittailla rakennuksen kokoa ja mahdollisia erityispiirteitä, kuten terasseja ja kaiteita.
Tutkielman keskeisinä tuloksina havaitsimme toimivan verkkokaupan keskeiset piirteet: yleisilme ja ulkoasu on siisti, kauppa on helposti käytettävissä, selkeä, tiedot ovat ajan tasalla, tuoteportfolio on laaja ja laadukas ja asiakkaista huolehditaan sekä asiakasta kohtaan ollaan luotettavia. Näistä seikoista koostuu myös asiakastyytyväisyys, mikä edesauttaa verkkokaupan toimintaa jatkossa.
Yritys X:n verkkokauppa täyttää pääpiirteittäin hyvän verkkokaupan tunnusmerkit. Yhtenä kehitysideana havaitsimme, että yritys voisi tuoda verkkokaupan selkeämmin esiin heidän verkkosivuillaan. Tärkeimpänä huomionamme pidimme kuitenkin sitä, että maalauksen ostaminen verkosta on asiakkaalle haastavaa, sillä verkon välityksellä on vaikea huomioida heidän erilaiset kohteet ja yksilölliset tarpeet. Tähän ehdotamme, että yritys voisi lisätä verkkokauppaan mahdollisuuden olla reaaliaikaisessa videoyhteydessä yrityksen asiakaspalveluun, jotta yksilölliset tarpeet saadaan huomioiduksi. Toisena verkkomyyntiä edistävänä keskeisenä ehdotuksena näemme, että yritys voisi tuotteistaa ulkomaalauksia sisämaalausten tavoin esimerkiksi siinä, että ulkoseinän maalauksia hinnoiteltaisiin seinä pinta-alan sijasta asuinneliöiden mukaan. Näin ostaminen verkosta helpottuisi, kun asiakkaan ei tarvitsisi itse osata mittailla rakennuksen kokoa ja mahdollisia erityispiirteitä, kuten terasseja ja kaiteita.