Pelisuunnittelu pelin julkaisun jälkeen
Jääskeläinen, Lauri (2024)
Jääskeläinen, Lauri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721918
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on seurata pelisuunnittelijan työtehtäviä pelitalossa, joka on juuri julkaissut uuden pelin. Opinnäytetyön keskeisiin aiheisiin kuuluu pelisuunnittelijan työtehtävistä ilmestyneiden erilaisten työtehtävien käsittely.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuodossa, ja päiväkirjaa kirjattiin yhteensä kymmenen viikon ajalta. Päiväkirjamuodossa työtä ja työtehtäviä kirjattiin jokaiselta työpäivältä, jonka pohjalta muodostettiin jokaiselle viikolle oma yhteenveto työtehtävistä. Pelisuunnittelijan työtehtävistä, joita syntyi noiden kymmenen viikon ajalla, muodostui seuraavia selkeitä aiheita; pelit palveluna, kenttäsuunnittelu ja ohjelmistovirheiden korjaaminen.
Työn tuloksina havaittiin että pelin julkaisun jälkeenkin pelisuunnittelijalla on useita erilaisia työtehtäviä. Opinnäytetyössä huomattiin että pelisuunnittelijan työtehtävät keskittyvät erityisesti uuden sisällön luomiseen ja kehittämiseen kuin myös virheiden korjaamiseen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että pelin elinkaaren jatkaminen vaatii jatkuvaa kehitystä jotta asiakaskunta saadaan pidettyä pelin parissa.
Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä jatkaa tutkimusta syventämällä ymmärrystä pelisuunnitelijan roolista keräämällä tietoa ja kokemuksia muistakin pelialan yrityksistä.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuodossa, ja päiväkirjaa kirjattiin yhteensä kymmenen viikon ajalta. Päiväkirjamuodossa työtä ja työtehtäviä kirjattiin jokaiselta työpäivältä, jonka pohjalta muodostettiin jokaiselle viikolle oma yhteenveto työtehtävistä. Pelisuunnittelijan työtehtävistä, joita syntyi noiden kymmenen viikon ajalla, muodostui seuraavia selkeitä aiheita; pelit palveluna, kenttäsuunnittelu ja ohjelmistovirheiden korjaaminen.
Työn tuloksina havaittiin että pelin julkaisun jälkeenkin pelisuunnittelijalla on useita erilaisia työtehtäviä. Opinnäytetyössä huomattiin että pelisuunnittelijan työtehtävät keskittyvät erityisesti uuden sisällön luomiseen ja kehittämiseen kuin myös virheiden korjaamiseen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että pelin elinkaaren jatkaminen vaatii jatkuvaa kehitystä jotta asiakaskunta saadaan pidettyä pelin parissa.
Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä jatkaa tutkimusta syventämällä ymmärrystä pelisuunnitelijan roolista keräämällä tietoa ja kokemuksia muistakin pelialan yrityksistä.