Tekoälyn käyttö vähittäiskaupassa Suomessa
Krekula, Tomi (2024)
Krekula, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621740
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja ymmärtää tekoälyn käyttöä vähittäiskaupan alalla Suomessa arvioimalla sekä asiakaskeskeisiä että operatiivisia sovelluksia. Tavoitteen saavuttamiseksi käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jotta saataisiin yksityiskohtaisia näkemyksiä ja näkökulmia käyttäen todellisia tapaustutkimuksia Suomen vähittäiskaupan alalta. Suomen vähittäiskaupan alalla, erityisesti tarkasteltaessa vähittäiskaupan yrityksiä kuten Kesko Oyj, Stockmann, Tokmanni ja Clas Ohlson, on ilmeistä, että tekoälyn käyttö operatiivisissa prosesseissa on kasvanut, jonka myötä asiakaskokemus on parantunut.
Suomessa tekoälyllä on merkittävä rooli asiakaskokemuksen parantamisessa, erityisesti parantuneiden personoitujen ostoskokemusten ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen osalta. Se mahdollistaa operatiiviset parannukset varastonhallinnassa ja toimitusketjun optimoinnissa sekä tekoälyyn perustuvan ennustavan analytiikan kysynnän ennustamiseksi.
Suomessa tekoälyllä on merkittävä rooli asiakaskokemuksen parantamisessa, erityisesti parantuneiden personoitujen ostoskokemusten ja tekoälyä hyödyntävien asiakaspalveluratkaisujen osalta. Se mahdollistaa operatiiviset parannukset varastonhallinnassa ja toimitusketjun optimoinnissa sekä tekoälyyn perustuvan ennustavan analytiikan kysynnän ennustamiseksi.