Asiakaskorin hoitosuunnitelman kehittäminen
Haromo, Juuso (2024)
Haromo, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621761
Tiivistelmä
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja ostoprosessit muuttavat nopealla tahdilla. Tietoa on saatavilla enemmän kuin koskaan. Asiakkaat haluavat odotukset ylittävää palvelua jokaisella ostokerralla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää asiakaskorin hoitosuunnitelma, joka parantaa asiakaskokemusta ja tukee yrityksen liiketoiminnan kasvua. Työn tarkoituksena on tarjota selkeä ja systemaattinen malli, jonka avulla asiakassuhteita voidaan hallita ja kehittää. Työn taustalla on tarve vastata muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen ja siirtyä kohti asiakaslähtöisempää myyntityötä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla myynninjohtoa ja myyjiä, jotta löydettiin yrityksen asiakaskorin hoitomallin kehityskohdat. Näiden haastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta teoria ja käytäntö yhdistettiin toimeksiantajalle luovutettavaan asiakaskorin hoitosuunnitelmaan.
Lopputulemana huomattiin, että asiakaskorin hoitosuunnitelman kehittäminen vaatii asiakkuuksien segmentointia ja asiakastiedon tehokasta hyödyntämistä. Asiakaslähtöinen myyntistrategia parantaa asiakaskokemusta ja vähentää asiakkuuksien poistumista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää asiakaskorin hoitosuunnitelma, joka parantaa asiakaskokemusta ja tukee yrityksen liiketoiminnan kasvua. Työn tarkoituksena on tarjota selkeä ja systemaattinen malli, jonka avulla asiakassuhteita voidaan hallita ja kehittää. Työn taustalla on tarve vastata muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen ja siirtyä kohti asiakaslähtöisempää myyntityötä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla myynninjohtoa ja myyjiä, jotta löydettiin yrityksen asiakaskorin hoitomallin kehityskohdat. Näiden haastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta teoria ja käytäntö yhdistettiin toimeksiantajalle luovutettavaan asiakaskorin hoitosuunnitelmaan.
Lopputulemana huomattiin, että asiakaskorin hoitosuunnitelman kehittäminen vaatii asiakkuuksien segmentointia ja asiakastiedon tehokasta hyödyntämistä. Asiakaslähtöinen myyntistrategia parantaa asiakaskokemusta ja vähentää asiakkuuksien poistumista.