Kun Sinnasta tuli ykköstyyppi : kuvituskonseptin suunnittelu tyypin 1 diabetesta käsittelevään lasten tietokuvakirjaan
Nieminen, Nella (2024)
Nieminen, Nella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella kuvituskonsepti tyypin 1 diabetesta käsittelevään lasten tietokuvakirjaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tiedon visualisoinnin keinoja lasten tietokuvakirjojen kontekstissa, ja hahmottaa niiden soveltamista tunnetasolla kipeän aiheen käsittelyssä. Työn produktio-osuudessa toteutettiin kuvituskonsepti lasten tietokuvakirjaan, jonka tavoitteena oli auttaa lukijaa tyypin 1 diabeteksen kokonaiskuvan muodostamisessa ja olla vastasairastuneelle diabeetikkolapselle mielekäs tapa lähestyä omaa sairauttaan sekä hahmottaa sen pääpiirteitä.
Työn kirjallisessa osuudessa tarkasteltiin tietokuvakirjan määritelmää sekä lajin ominaispiirteitä. Produktion kohderyhmänä olivat lapset, joten taustoituksessa perehdyttiin lapsen tapaan tulkita kuvaa sekä kuvan rooliin tiedon omaksumisen tukena. Työssä tutustuttiin myös tiedon visualisoinnin konventioihin, sekä olemassa olevaan tutkimukseen tiedon kuvittamisesta lasten tietokuvakirjoissa. Pitkäaikaissairauteen – tässä työssä tyypin 1 diabetekseen – sairastuminen oli produktion keskiössä, joten kirjallisessa osuudessa käsiteltiin myös lapsen kokemusta pitkäaikaissairauteen sairastumisesta sekä kuvakirjojen keinoja lähestyä tunnetasolla kipeitä aiheita.
Prosessin aikana ilmeni, että tieto ja tarinallisuus kulkevat usein lomittain lasten tietokirjallisuudessa. Kuvitettaessa tietokuvakirjaa tärkeäksi nousivat käsiteltävän aiheen ja kohderyhmän ymmärrys sekä parhaiten kuvan muodossa toimivan osan löytäminen kuvitettavasta tekstistä. Kuvakirjoilla on keinoja lähestyä tunnetasolla kipeitä aiheita lempeämmin, mutta pitkäaikaissairauteen liittyvät kokemukset ovat kuitenkin kaikilla subjektiivisia ja voivat vaikuttaa taustalla lapsen tapaan tulkita ja suhtautua kuvaan. The subject of this thesis was to design an illustration concept for a children’s non-fiction picture book about type 1 diabetes. The aim of the thesis was to study the visualizations of information in the context of children’s non-fiction picture books, and apply them to an emotionally painful topic. The goal of the illustration concept was to help the reader in forming an overall understanding of type 1 diabetes and to be a pleasant way for newly diagnosed diabetic children to approach their own illness and to understand its main features.
The research examined the definition and characteristics of a non-fiction picture book. The target group of the illustration concept was children, so the child’s way of interpreting images and the role of an image in supporting processing knowledge were explored. The thesis also introduced the conventions of visualizing information and existing research on illustrating data in children’s non-fiction picture books. Long-term illness – in this work, type 1 diabetes – was the focus of the concept, hence the thesis also examined a child’s experience of getting diagnosed with a long-term illness. The ways picture books can approach emotionally painful topics were also explored.
During the process it became apparent that information and storytelling often go hand in hand in children’s nonfiction books. When it comes to illustrating a nonfiction picture book, understanding the book’s subject and the target group as well as finding the part of the text that works best as an illustration became important. Picture books have ways to approach emotionally painful topics in a gentler way, but the experiences related to long-term illness are subjective and can influence the child’s way of interpreting the picture.
Työn kirjallisessa osuudessa tarkasteltiin tietokuvakirjan määritelmää sekä lajin ominaispiirteitä. Produktion kohderyhmänä olivat lapset, joten taustoituksessa perehdyttiin lapsen tapaan tulkita kuvaa sekä kuvan rooliin tiedon omaksumisen tukena. Työssä tutustuttiin myös tiedon visualisoinnin konventioihin, sekä olemassa olevaan tutkimukseen tiedon kuvittamisesta lasten tietokuvakirjoissa. Pitkäaikaissairauteen – tässä työssä tyypin 1 diabetekseen – sairastuminen oli produktion keskiössä, joten kirjallisessa osuudessa käsiteltiin myös lapsen kokemusta pitkäaikaissairauteen sairastumisesta sekä kuvakirjojen keinoja lähestyä tunnetasolla kipeitä aiheita.
Prosessin aikana ilmeni, että tieto ja tarinallisuus kulkevat usein lomittain lasten tietokirjallisuudessa. Kuvitettaessa tietokuvakirjaa tärkeäksi nousivat käsiteltävän aiheen ja kohderyhmän ymmärrys sekä parhaiten kuvan muodossa toimivan osan löytäminen kuvitettavasta tekstistä. Kuvakirjoilla on keinoja lähestyä tunnetasolla kipeitä aiheita lempeämmin, mutta pitkäaikaissairauteen liittyvät kokemukset ovat kuitenkin kaikilla subjektiivisia ja voivat vaikuttaa taustalla lapsen tapaan tulkita ja suhtautua kuvaan.
The research examined the definition and characteristics of a non-fiction picture book. The target group of the illustration concept was children, so the child’s way of interpreting images and the role of an image in supporting processing knowledge were explored. The thesis also introduced the conventions of visualizing information and existing research on illustrating data in children’s non-fiction picture books. Long-term illness – in this work, type 1 diabetes – was the focus of the concept, hence the thesis also examined a child’s experience of getting diagnosed with a long-term illness. The ways picture books can approach emotionally painful topics were also explored.
During the process it became apparent that information and storytelling often go hand in hand in children’s nonfiction books. When it comes to illustrating a nonfiction picture book, understanding the book’s subject and the target group as well as finding the part of the text that works best as an illustration became important. Picture books have ways to approach emotionally painful topics in a gentler way, but the experiences related to long-term illness are subjective and can influence the child’s way of interpreting the picture.