Yrityksien varainhoidon palveluntarjoajaan valintaan vaikuttavat tekijät
Asikainen, Leevi (2020)
Asikainen, Leevi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat yrityksien varainhoidon palveluntarjoajan valintaan sekä minkälaisia yritykset ovat varainhoidollisten palveluiden ostajina. Tutkimus tehtiin toimeksiantona LähiTapiola Kainuu-Koillismaalle. Tutkimus on ajankohtainen, sillä toimeksiantajalla on tarkoitus hyödyntää opinnäytetyöstä saatavia tuloksia varainhoidollisten palveluiden kehittämiseen yrityksien osalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy sijoittamiseen sekä varainhoitoon yleisesti. Tämän jälkeen tarkastellaan yrityksiä palveluiden ostajina sekä yrityksien sijoituspalveluiden ostoprosessia. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina ja tutkimuksessa tehtiin yhteensä neljä asiantuntijahaastattelua. Haastateltavat työskentelivät samankaltaisissa tehtävissä yrityksien varainhoidon parissa, hieman eri tehtävänimikkein.
Tutkimustuloksista päätellen yritykset ovat nopeita päätöksentekijöitä ja heidän ostotarpeensa ovat usein tarkkaan määriteltyjä. Merkittävimmät palveluntarjoajan valintaan vaikuttavat tekijät ovat luottamus sekä henkilökohtainen suhde palveluntarjoajaan. Yhteyshenkilön merkitys osoittautui erityisen tärkeäksi yrityksien varainhoidossa ja se onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä pysyvän asiakkuussuhteen rakentamisessa. Muita vähemmän merkittäviä tekijöitä päätöksentekoon vaikuttavina asioina pidettiin palvelun hintaa, sijoitusratkaisuiden sisältöä sekä palveluntarjoajan sijoituspolitiikkaa. Yrityksien varainhoidossa hinnalla sekä sijoitustuotteiden monipuolisuudella kilpaileminen voidaankin sanoa olevan kannattamatonta palveluntarjoajan näkökulmasta. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out which factors have an influence on firms’ decision making, when they are choosing their finance service provider and what kind of financial service buyers they are. The mandator of this research was Local Tapiola Kainuu-Koillismaa. Research is current, as the aim is to develop the mandators finance services for companies from the results given by this research.
The theoretical framework of the thesis deals with investing in general and finance. In the next section is described firms’ as a buyer of services and companies investing services buying process. The empirical part of thesis was conducted by using qualitative research method. The data collection method was half-structured theme interview. The research included four interviews, with all working in similar positions among firms’ wealth management and investing.
Based on the research results companies are fast decision makers and their buying needs are often precisely specified. The most significant factors which affects on choosing the service provider was trust and personal bond between the service provider. The significance of own contact person was highlighted very important in firms finance and it is one of the most important factors when building a lasting customer relationship. Other less significant factors were the price of service, content of investing instruments and the investing policy of the service provider. From the view of service provider, it is not justifiable to compete by price or the scale of investing instruments when it comes to companies’ financial management.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy sijoittamiseen sekä varainhoitoon yleisesti. Tämän jälkeen tarkastellaan yrityksiä palveluiden ostajina sekä yrityksien sijoituspalveluiden ostoprosessia. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina ja tutkimuksessa tehtiin yhteensä neljä asiantuntijahaastattelua. Haastateltavat työskentelivät samankaltaisissa tehtävissä yrityksien varainhoidon parissa, hieman eri tehtävänimikkein.
Tutkimustuloksista päätellen yritykset ovat nopeita päätöksentekijöitä ja heidän ostotarpeensa ovat usein tarkkaan määriteltyjä. Merkittävimmät palveluntarjoajan valintaan vaikuttavat tekijät ovat luottamus sekä henkilökohtainen suhde palveluntarjoajaan. Yhteyshenkilön merkitys osoittautui erityisen tärkeäksi yrityksien varainhoidossa ja se onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä pysyvän asiakkuussuhteen rakentamisessa. Muita vähemmän merkittäviä tekijöitä päätöksentekoon vaikuttavina asioina pidettiin palvelun hintaa, sijoitusratkaisuiden sisältöä sekä palveluntarjoajan sijoituspolitiikkaa. Yrityksien varainhoidossa hinnalla sekä sijoitustuotteiden monipuolisuudella kilpaileminen voidaankin sanoa olevan kannattamatonta palveluntarjoajan näkökulmasta.
The theoretical framework of the thesis deals with investing in general and finance. In the next section is described firms’ as a buyer of services and companies investing services buying process. The empirical part of thesis was conducted by using qualitative research method. The data collection method was half-structured theme interview. The research included four interviews, with all working in similar positions among firms’ wealth management and investing.
Based on the research results companies are fast decision makers and their buying needs are often precisely specified. The most significant factors which affects on choosing the service provider was trust and personal bond between the service provider. The significance of own contact person was highlighted very important in firms finance and it is one of the most important factors when building a lasting customer relationship. Other less significant factors were the price of service, content of investing instruments and the investing policy of the service provider. From the view of service provider, it is not justifiable to compete by price or the scale of investing instruments when it comes to companies’ financial management.