Varhaisleikki-ikäisten lasten vanhempien kokemuksia mediakasvatuksesta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin alueella
Pääkkönen, Hanna; Jokela, Ester (2014)
Pääkkönen, Hanna
Jokela, Ester
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia varhaisleikki-ikäisten lasten median käytöstä sekä neuvolan antamasta median käytön ohjeistuksesta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Tutkimustehtävät olivat: 1) Kuvata vanhempien kokemuksia varhaisleikki-ikäistensä median käytöstä ja 2) Kuvata vanhempien kokemuksia neuvolan antaman median käytön ohjeistuksesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä vanhempien tietoisuutta lasten mediakasvatuksesta sekä kehittää neuvolan antaman mediakasvatuksen ohjeistusta. Kyselyn oli tarkoitus toimia myös interventiona vanhemmille eli lisätä tietoisuutta, kiinnostusta ja kriittistä suhtautumista mediakasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä. Kohderyhmään kuuluivat kaikki Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriin kuuluvat 1–3 -vuotiaiden lasten vanhemmat. Aineisto kerättiin 3.3.2014 - 4.4.2014 Webropol-kyselynä, jonka linkki oli löydettävissä hyvis.fi-sivustolta. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS Statistics 22.0 -ohjelmalla, sekä hyödyntämällä Webropol-ohjelmaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että televisio on suosituin medialaite perheissä. Huomiota herätti tulos älylaitteiden yleisyydestä lasten käytössä: 66 % (n = 83) lapsista käytti älylaitteita. 71 % (n = 91) vastaajien lapsista ei käytä medialaitteita yksin. Vastaajista 86 % (n = 109) kertoikin seuraavansa lapsen käyttämän median sisältöä. Noin puolet vastaajista kertoi tietävänsä Sosiaali- ja terveysministeriön (2004a) antamia suosituksia lasten median käyttöön melko hyvin tai hyvin. Vastaajat keskustelivat lapsen median käytöstä useimmiten puolison kanssa ja vain 8 % (n = 10) oli keskustellut asiasta neuvolan terveydenhoitajan kanssa.
Jatkotutkimusaiheita nousee tutkimuksesta esille useita. Olisi tärkeää tutkia, millaista varhaisleikki-ikäisille suunnattu mediasisältö on ja kuinka se vaikuttaa lapsen kehitykseen, sillä kyseisestä aiheesta on vain vähän tutkittua tietoa. Jatkotutkimuksena voisi myös tehdä toiminnallisen opinnäytetyön, jossa varhaisleikki-ikäisten lasten mediakasvatuksen puheeksi ottamista käsitellään lastenneuvolan terveydenhoitajien kanssa.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä vanhempien tietoisuutta lasten mediakasvatuksesta sekä kehittää neuvolan antaman mediakasvatuksen ohjeistusta. Kyselyn oli tarkoitus toimia myös interventiona vanhemmille eli lisätä tietoisuutta, kiinnostusta ja kriittistä suhtautumista mediakasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä. Kohderyhmään kuuluivat kaikki Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriin kuuluvat 1–3 -vuotiaiden lasten vanhemmat. Aineisto kerättiin 3.3.2014 - 4.4.2014 Webropol-kyselynä, jonka linkki oli löydettävissä hyvis.fi-sivustolta. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS Statistics 22.0 -ohjelmalla, sekä hyödyntämällä Webropol-ohjelmaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että televisio on suosituin medialaite perheissä. Huomiota herätti tulos älylaitteiden yleisyydestä lasten käytössä: 66 % (n = 83) lapsista käytti älylaitteita. 71 % (n = 91) vastaajien lapsista ei käytä medialaitteita yksin. Vastaajista 86 % (n = 109) kertoikin seuraavansa lapsen käyttämän median sisältöä. Noin puolet vastaajista kertoi tietävänsä Sosiaali- ja terveysministeriön (2004a) antamia suosituksia lasten median käyttöön melko hyvin tai hyvin. Vastaajat keskustelivat lapsen median käytöstä useimmiten puolison kanssa ja vain 8 % (n = 10) oli keskustellut asiasta neuvolan terveydenhoitajan kanssa.
Jatkotutkimusaiheita nousee tutkimuksesta esille useita. Olisi tärkeää tutkia, millaista varhaisleikki-ikäisille suunnattu mediasisältö on ja kuinka se vaikuttaa lapsen kehitykseen, sillä kyseisestä aiheesta on vain vähän tutkittua tietoa. Jatkotutkimuksena voisi myös tehdä toiminnallisen opinnäytetyön, jossa varhaisleikki-ikäisten lasten mediakasvatuksen puheeksi ottamista käsitellään lastenneuvolan terveydenhoitajien kanssa.