Asiakasymmärrys tärkeänä osana yksityisen hevostallin menestystä
Jäntti, Jenna (2024)
Jäntti, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yksityisen hevostalliyrityksen asiakasymmärryksen merkitystä ja asiakastyytyväisyyttä sekä niiden vaikutuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuonna 2022 perustettu hevostalli Kirkkonummella, Uudellamaalla.
Tietoperustassa käsitellään toimeksiantajayritystä, hevosalan toimintaa Suomessa, yksityisen hevostallin toimintaa, asiakasymmärryksen merkitystä sekä verkostojen vaikutusta asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Hevosalan osiossa esitellään hevostalouden yleiskuva ja yksityisen hevostallitoiminnan piirteitä. Asiakasymmärryksen osiossa perehdytään, kuinka asiakkaiden tunteminen vaikuttaa asiakasymmärrykseen ja asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimusosuudessa käytetään benchmarkingia ja asiakaskyselyä sekä erilaisia analyysejä. Benchmarkingin avulla vertailtiin alalla pidempään toimineita yrityksiä ja pyrittiin poimimaan sieltä tärkeitä asioita, jotka vaikuttavat asiakasymmärrykseen sekä asiakastyytyväisyyteen. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä olemassa olevien asiakkaiden tyytyväisyydestä ja tarpeista.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyöstä käy ilmi, että asiakkaiden tyytyväisyys hevostallin palveluihin on hyvällä tasolla. Asiakkaat arvostavat erityisesti tallin sijaintia, tiloja ja hevosten hoitoa. Kehityskohteita yrityksellä olisi tapahtumakalenteri, verkkosivut ja sosiaalinen media, palveluiden laajentaminen ja kehittäminen sekä asiakaspalautteiden aktiivinen kerääminen ja analysointi.
Tietoperustassa käsitellään toimeksiantajayritystä, hevosalan toimintaa Suomessa, yksityisen hevostallin toimintaa, asiakasymmärryksen merkitystä sekä verkostojen vaikutusta asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Hevosalan osiossa esitellään hevostalouden yleiskuva ja yksityisen hevostallitoiminnan piirteitä. Asiakasymmärryksen osiossa perehdytään, kuinka asiakkaiden tunteminen vaikuttaa asiakasymmärrykseen ja asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimusosuudessa käytetään benchmarkingia ja asiakaskyselyä sekä erilaisia analyysejä. Benchmarkingin avulla vertailtiin alalla pidempään toimineita yrityksiä ja pyrittiin poimimaan sieltä tärkeitä asioita, jotka vaikuttavat asiakasymmärrykseen sekä asiakastyytyväisyyteen. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä olemassa olevien asiakkaiden tyytyväisyydestä ja tarpeista.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyöstä käy ilmi, että asiakkaiden tyytyväisyys hevostallin palveluihin on hyvällä tasolla. Asiakkaat arvostavat erityisesti tallin sijaintia, tiloja ja hevosten hoitoa. Kehityskohteita yrityksellä olisi tapahtumakalenteri, verkkosivut ja sosiaalinen media, palveluiden laajentaminen ja kehittäminen sekä asiakaspalautteiden aktiivinen kerääminen ja analysointi.