Pedagogiset hetket : Orff-pedagogisia pohdintoja opettajuudesta
Seppänen, Elisa (2014)
Seppänen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501201444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501201444
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni reflektoin opettajuuttani pyrkimyksenä oppia tiedostamaan ja käsitteellistämään toimintatapojani. Videoiden avulla tutkin millaisia toimintaa ohjaavia valintoja teen opetushetken virrassa. Työni pureutuu niihin osittain tiedostamattomiinkin valintoihin joita opettaja tekee opettaessaan.
Käytän tiedonhankintamenetelminä videoituja opetusprosesseja, sekä ”stimulated recall”- menetelmää, jonka avulla toivon löytäväni keinoja sanoittaa ja analysoida opetusprosessejani. Haastattelijana toimii musiikkipedagoginen asiantuntija Tuuli Talvitie. Kiinnostuksen kohteena ovat pedagogiset valinnat opetustilanteessa. Mitkä vuorovaikutuksessa näkyvät impulssit ohjaavat toimintaani opettajana? Videoiden analyysissä erottuvat neljä näkökulmaa opettajuuteen. 1.vuorovaikutteisuus, 2. autonomia, 3. tavoitteet, 4. Asiantuntijuus. Pohdin niiden merkitystä opetuksessani.
Toimintatutkimuksen taustalla on laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksessani se tarkoittaa, että tutkin omaa toimintaani opettajana – oman työn reflektointia aineistoa hyödyntäen.
Musiikkikasvatusajattelumme taustalla vaikuttaa useat opetuskulttuuriimme integroituneet metodit ja menetelmät. Yksi tunnetuimmista musiikkikasvatuksellisista lähestymistavoista on säveltäjä Carl Orffin mukaan nimetty Orff-pedagogiikka. Selvitän opinnäytteessäni voiko Orff pedagogisia ominaisuuksia nimetä ja tunnistaa opettajuudessani. Pohdin Orff-pedagogian merkityksiä käytännönläheisesti pedagogisten etydien suunnittelun välineenä.
Käytän tiedonhankintamenetelminä videoituja opetusprosesseja, sekä ”stimulated recall”- menetelmää, jonka avulla toivon löytäväni keinoja sanoittaa ja analysoida opetusprosessejani. Haastattelijana toimii musiikkipedagoginen asiantuntija Tuuli Talvitie. Kiinnostuksen kohteena ovat pedagogiset valinnat opetustilanteessa. Mitkä vuorovaikutuksessa näkyvät impulssit ohjaavat toimintaani opettajana? Videoiden analyysissä erottuvat neljä näkökulmaa opettajuuteen. 1.vuorovaikutteisuus, 2. autonomia, 3. tavoitteet, 4. Asiantuntijuus. Pohdin niiden merkitystä opetuksessani.
Toimintatutkimuksen taustalla on laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksessani se tarkoittaa, että tutkin omaa toimintaani opettajana – oman työn reflektointia aineistoa hyödyntäen.
Musiikkikasvatusajattelumme taustalla vaikuttaa useat opetuskulttuuriimme integroituneet metodit ja menetelmät. Yksi tunnetuimmista musiikkikasvatuksellisista lähestymistavoista on säveltäjä Carl Orffin mukaan nimetty Orff-pedagogiikka. Selvitän opinnäytteessäni voiko Orff pedagogisia ominaisuuksia nimetä ja tunnistaa opettajuudessani. Pohdin Orff-pedagogian merkityksiä käytännönläheisesti pedagogisten etydien suunnittelun välineenä.