Realization of 3D Environment and Control Console
Lehtimäki, Tapio (2024)
Lehtimäki, Tapio
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024073124048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024073124048
Tiivistelmä
Tietomato Oy tilasi tämän työn, jotta yhtiön henkilökunta oppisi sekä käyttämään pelinkehitystyökaluja että rakentamaan mukautettuja ohjaimia.
Yrityksen tähänastiset työkalut olivat kustannustehottomia ja jakelukanavat taloudellisesti kannattamattomia. Laajentuminen laitteistosektorille nähtiin puolestaan mahdollisuutena uuteen liiketoimintaan.
3D-ympäristö luotiin käyttämällä Unity-pelikehitintä, ja ympäristön objektit mallinnettiin pääosin Blender-ohjelmistolla. Lisäksi kehitettiin kyseisessä ympäristössä toimiva ohjauskonsoli. Projektiin kuului virtuaalisen ympäristön toteuttaminen ja sen luomiseen tarvittavien työkalujen hallinta. Ohjauskonsolin rakentamisella avarrettiin aiempaa osaamista mekaanisisten laitteiden laatimisesta sulautettujen järjestelmien toteuttamiseen.
Työn tulokset osoittavat, että sekä Unity että Blender täyttivät tehtävänsä onnistuneesti ja että Arduino-pohjaiset laitteet soveltuvat Unityllä luotujen sovellusten ohjaamiseen.
Yrityksen tähänastiset työkalut olivat kustannustehottomia ja jakelukanavat taloudellisesti kannattamattomia. Laajentuminen laitteistosektorille nähtiin puolestaan mahdollisuutena uuteen liiketoimintaan.
3D-ympäristö luotiin käyttämällä Unity-pelikehitintä, ja ympäristön objektit mallinnettiin pääosin Blender-ohjelmistolla. Lisäksi kehitettiin kyseisessä ympäristössä toimiva ohjauskonsoli. Projektiin kuului virtuaalisen ympäristön toteuttaminen ja sen luomiseen tarvittavien työkalujen hallinta. Ohjauskonsolin rakentamisella avarrettiin aiempaa osaamista mekaanisisten laitteiden laatimisesta sulautettujen järjestelmien toteuttamiseen.
Työn tulokset osoittavat, että sekä Unity että Blender täyttivät tehtävänsä onnistuneesti ja että Arduino-pohjaiset laitteet soveltuvat Unityllä luotujen sovellusten ohjaamiseen.