Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimistehtäviä tekoälyllä : generatiivinen tekoäly media-alan opettajan tukena oppimateriaalin valmistamisessa

Virpi, Anu (2024)

 
Avaa tiedosto
Virpi_Anu.pdf (2.168Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Virpi, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524163
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa tutustutaan generatiiviseen tekoälyyn ja sen tuomiin mahdollisuuksiin erityisesti oppimateriaalin ja oppimistehtävien tuottamisessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli verkkoon soveltuvan oppimateriaalin ja oppimistehtävien tuottaminen generatiivisella tekoälyllä media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto-opiskelijoita varten. Opinnäytetyön taustalla oli OSAOn toive kehittää tekoälyn käyttöä ja digitaalisia oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumatonta oppimista ja kustannustehokasta opetusta.

Tietopohjana tässä opinnäytetyössä käytettiin verkosta löytyvää materiaalia sekä kirjallisuutta. Tässä opinnäytetyössä tekoälyllä viitataan erityisesti koneoppimismenetelmien avulla rakennettuihin kielimalleihin (erityisesti GPT), generatiiviseen tekoälyyn. Opinnäytetyö paneutuu tekoälyyn yleisesti ja käsitellee sen mahdollisuuksia ja uhkia.

Opinnäytetyön ohessa tuotettiin kokoelma verkkoon soveltuvaa opetusmateriaalia ja oppimistehtäviä media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon ammatillisen tutkinnon osan media-alalla toimiminen opetuksen tueksi. Opinnäytetyössä käsiteltiin generatiivisen tekoälyn käyttöä opetustyön apuna ja tekoälyn käyttöä käytännössä.

Tekoäly voi tehostaa opettajan työtä oppimistehtävien ja opetusmateriaalien tuottamisessa. Tekoälyä käytettäessä täytyy kuitenkin olla valppaana ja alan substanssiosaamisen tulee olla hallussa, jotta tekoälyä voi hyödyntää tehokkaasti, eikä aikaa kulu tekoälyn tuottamien materiaalien tarkastamiseen. Tekoälyä käytettäessä tulee ottaa myös huomioon tietosuoja ja tekijänoikeudet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste