Yleisimmät laskimoverinäytteet sisätautipotilaalla ja niiden tulkinta - Taskuopas sairaanhoitajaopiskelijoille
Ahokas, Pauliina (2024)
Ahokas, Pauliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa taskuopas sairaanhoitajaopiskelijoille yleisimmistä laskimoverinäytteistä ja niiden viitearvoista sisätautipotilaalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden tiedollista osaamista tavallisimmista laskimoverinäytteistä sisätautipotilaalla ja niiden tulosten tulkinnasta.
Verinäytteiden tunteminen ja tulkitseminen on tärkeä taito sairaanhoitajalla, ja sairaanhoitajan tulee osata ottaa, tunnistaa sekä tulkita verinäytteitä ja niiden tuloksia. Taskuoppaan avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat opiskella ja nopeasti palauttaa mieleen yleisimpiä verinäytetutkimuksia, niiden viitearvoja sekä sen, mihin sisätautisiin sairauksiin tutkimukset liittyvät.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tuotekehitysprosessia. Sen vaiheet ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistamisessa kehittelin aiheen yhdessä toimeksiantajan kanssa. Ideointivaiheessa selvitin ja ideoin, minkälaisia asioita haluan oppaassa olevan yhdessä opinnäytetyön ohjaajien kanssa. Ideointivaiheessa hyödynsin benchmarkkausta sekä aivoriihtä. Luonnosteluvaiheessa aloin keräämään teoreettista tietoa sekä kirjoitin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Kehittelyvaiheessa pyysin palautetta luonnosvaiheessa olevasta oppaasta opinnäytetyön ohjaajilta ja toimeksiantajalta sekä sen jälkeen teetin palautekyselyn sairaanhoitajaopiskelijoille palautteen saamiseksi. Palautekysely lähetettiin opettajan kautta opiskelijoille. Viimeistelyvaiheessa analysoin palautekyselyn tulokset laskemalla vastaukset sekä teemoittelemalla avoimen kysymyksen vastaukset. Avoimen kysymyksen alateemoiksi muodostuivat sisällön viimeistely ja tekstin viimeistely. Yläteemaksi muodostui oppaan viimeistely. Oppaaseen oltiin tyytyväisiä, ja sain kehitysideoita oppaan viimeistelyyn. Oppaasta tuli 10-sivuinen. Tein viimeistelyjä oppaaseen, sekä kirjoitin työn pohdintaosuuden sekä avasin analyysin tulokset opinnäytetyöhön. Vastausten perusteella taskuopas oli selkeä, tieto oli helposti haettavissa ja oppaassa oli riittävästi tietoa eri sairauksiin liittyvistä verinäytteistä.
Opasta voitaisiin kehittää siten, että pääpaino olisi verinäytteiden tulosten tulkinnassa. Oppaassa voisi kuvata tarkemmin, milloin tietyn arvon nouseminen on hälyttävää ja milloin siihen tulee reagoida mahdollisimman pian. The purpose of the thesis was to produce a pocket guide for nursing students on the most common venous blood samples and their reference values in internal medicine patients. The goal of the thesis was to enhance the knowledge of nursing students about the most common venous blood sam-ples in internal medicine patients and the interpretation of their results.
Knowing and interpreting blood samples is an important skill for nurses, and a nurse must know how to take, identify and interpret blood samples and their results. With the help of the pocket guide, nursing students can study and quickly recall the most common blood test studies, their reference values and which internal diseases they are related to.
The method used in the thesis was a product development process. The stages of this process include identifying the development need, ideation phase, the sketching phase, the development phase and the finalization phase. Identifying the development need and developing the topic was done together with the client. In the ideation phase, I investigated and brainstormed what kind of things I wanted to include in the guide together with the thesis supervisors. In the ideation phase, I used benchmarking and brainstorming. In the sketching phase, I started gathering theoretical information and wrote the theoretical framework of the thesis. In the development phase, I requested feedback on the draft guide from the thesis supervisors, and the client and conducted a feedback survey for nursing students to obtain feedback. The feedback survey was sent to students through the teacher.
In the finishing phase, I analyzed the results of the feedback survey by calculating the responses and theming the answers to the open question. The main theme formed was guide finalization. The subthemes for the open question were content finalization and text finalization. The guide was well-received, and I got development ideas for finalizing it. The guide became 10 pages long. I made final adjustments to the guide and wrote the reflection part of the work and opened the analysis results in the thesis. Based on the responses, the pocket guide contained sufficient information about blood tests related to different diseases.
The guide could be further developed by focusing more on the interpretation of blood test results. The guide could describe in more detail when the rise of a certain value is alarming and when it should be reacted to as soon as possible.
Verinäytteiden tunteminen ja tulkitseminen on tärkeä taito sairaanhoitajalla, ja sairaanhoitajan tulee osata ottaa, tunnistaa sekä tulkita verinäytteitä ja niiden tuloksia. Taskuoppaan avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat opiskella ja nopeasti palauttaa mieleen yleisimpiä verinäytetutkimuksia, niiden viitearvoja sekä sen, mihin sisätautisiin sairauksiin tutkimukset liittyvät.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tuotekehitysprosessia. Sen vaiheet ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistamisessa kehittelin aiheen yhdessä toimeksiantajan kanssa. Ideointivaiheessa selvitin ja ideoin, minkälaisia asioita haluan oppaassa olevan yhdessä opinnäytetyön ohjaajien kanssa. Ideointivaiheessa hyödynsin benchmarkkausta sekä aivoriihtä. Luonnosteluvaiheessa aloin keräämään teoreettista tietoa sekä kirjoitin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Kehittelyvaiheessa pyysin palautetta luonnosvaiheessa olevasta oppaasta opinnäytetyön ohjaajilta ja toimeksiantajalta sekä sen jälkeen teetin palautekyselyn sairaanhoitajaopiskelijoille palautteen saamiseksi. Palautekysely lähetettiin opettajan kautta opiskelijoille. Viimeistelyvaiheessa analysoin palautekyselyn tulokset laskemalla vastaukset sekä teemoittelemalla avoimen kysymyksen vastaukset. Avoimen kysymyksen alateemoiksi muodostuivat sisällön viimeistely ja tekstin viimeistely. Yläteemaksi muodostui oppaan viimeistely. Oppaaseen oltiin tyytyväisiä, ja sain kehitysideoita oppaan viimeistelyyn. Oppaasta tuli 10-sivuinen. Tein viimeistelyjä oppaaseen, sekä kirjoitin työn pohdintaosuuden sekä avasin analyysin tulokset opinnäytetyöhön. Vastausten perusteella taskuopas oli selkeä, tieto oli helposti haettavissa ja oppaassa oli riittävästi tietoa eri sairauksiin liittyvistä verinäytteistä.
Opasta voitaisiin kehittää siten, että pääpaino olisi verinäytteiden tulosten tulkinnassa. Oppaassa voisi kuvata tarkemmin, milloin tietyn arvon nouseminen on hälyttävää ja milloin siihen tulee reagoida mahdollisimman pian.
Knowing and interpreting blood samples is an important skill for nurses, and a nurse must know how to take, identify and interpret blood samples and their results. With the help of the pocket guide, nursing students can study and quickly recall the most common blood test studies, their reference values and which internal diseases they are related to.
The method used in the thesis was a product development process. The stages of this process include identifying the development need, ideation phase, the sketching phase, the development phase and the finalization phase. Identifying the development need and developing the topic was done together with the client. In the ideation phase, I investigated and brainstormed what kind of things I wanted to include in the guide together with the thesis supervisors. In the ideation phase, I used benchmarking and brainstorming. In the sketching phase, I started gathering theoretical information and wrote the theoretical framework of the thesis. In the development phase, I requested feedback on the draft guide from the thesis supervisors, and the client and conducted a feedback survey for nursing students to obtain feedback. The feedback survey was sent to students through the teacher.
In the finishing phase, I analyzed the results of the feedback survey by calculating the responses and theming the answers to the open question. The main theme formed was guide finalization. The subthemes for the open question were content finalization and text finalization. The guide was well-received, and I got development ideas for finalizing it. The guide became 10 pages long. I made final adjustments to the guide and wrote the reflection part of the work and opened the analysis results in the thesis. Based on the responses, the pocket guide contained sufficient information about blood tests related to different diseases.
The guide could be further developed by focusing more on the interpretation of blood test results. The guide could describe in more detail when the rise of a certain value is alarming and when it should be reacted to as soon as possible.