Kattoalan yritysten kansainvälistymisstrategiat ja haasteet : case-tutkimus : kattoalan yritysten kokemukset kansainvälistymisestä
Virtanen, Elisa (2024)
Virtanen, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624825
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kattoalan yritysten kansainvälistymisen eri strategioita ja haasteita. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää miten kattoalan yritykset voivat laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille ja mitä toimenpiteitä tämä vaatii. Tämän myötä pystytään selvittämään, mitä hyötyjä ja mahdollisuuksia kansainvälistyminen tuo yrityksille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, mitkä ovat yrityksen kansainvälistyminen, kansainvälistymisstrategiat ja kansainvälistymisen muodot. Tutkimuksen empiirisen osa toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta, mikä lähetettiin kymmenelle (10) eri kattoalan yritykselle. Vastaukset saatiin kaikista näistä yrityksistä. Kyselylomakkeessa kysyttiin vastaajien demografisia tietoja, kansainvälistymisen haasteita, syitä ja eri toimia kansainvälistymiseen liittyen. Lomake sisälsi sekä avoimia, että suljettuja kysymyksiä.
Keskeisimmät havainnot osoittavat, että kansainvälistyminen tarjoaa yrityksille merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja muita kilpailuetuja. Kansainvälistymiseen liittyy kuitenkin erinäisiä haasteita ja riskejä. Menestyäkseen kansainvälisillä markkinoilla, tulee yritysten panostaa strategiseen suunnitteluun ja riskienhallintaa. Voidaan siis todeta, että kansainvälistyminen vaatii yrityksiltä sekä perusteellista valmistautumista, joustavuutta ja myös sopeutumista muuttuviin markkinoihin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, mitkä ovat yrityksen kansainvälistyminen, kansainvälistymisstrategiat ja kansainvälistymisen muodot. Tutkimuksen empiirisen osa toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta, mikä lähetettiin kymmenelle (10) eri kattoalan yritykselle. Vastaukset saatiin kaikista näistä yrityksistä. Kyselylomakkeessa kysyttiin vastaajien demografisia tietoja, kansainvälistymisen haasteita, syitä ja eri toimia kansainvälistymiseen liittyen. Lomake sisälsi sekä avoimia, että suljettuja kysymyksiä.
Keskeisimmät havainnot osoittavat, että kansainvälistyminen tarjoaa yrityksille merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja muita kilpailuetuja. Kansainvälistymiseen liittyy kuitenkin erinäisiä haasteita ja riskejä. Menestyäkseen kansainvälisillä markkinoilla, tulee yritysten panostaa strategiseen suunnitteluun ja riskienhallintaa. Voidaan siis todeta, että kansainvälistyminen vaatii yrityksiltä sekä perusteellista valmistautumista, joustavuutta ja myös sopeutumista muuttuviin markkinoihin.