Huoltajien kokemuksia yhteistyöstä henkilöstön kanssa varhaiskasvatuksessa
Peltonen, Thuy (2024)
Peltonen, Thuy
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424776
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Pietarsaaressa sijaitsevan päiväkodin työntekijöiden ja huoltajien välistä yhteistyötä huoltajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hyödyllistä tietoa päiväkodille päiväkodin työntekijöiden ja lasten huoltajien välisen yhteistyön arviointia ja kehittämistä varten. Tavoitteena oli kuvata, miten yhteistyö toteutuu tällä hetkellä ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Teoriaosuudessa käsittelin varhaiskasvatuslain ja muiden lähteiden avulla yhteistyön perusteita. Varhaiskasvatuslaki määrittää pitkälti raamit varhaiskasvatukseen. Hyvän varhaiskasvatuksen lähtökohtana on toimiva yhteistyö päiväkodin työntekijöiden ja huoltajien välillä. Hyvä vuorovaikutus auttaa huoltajia ymmärtämään lapsen kehitystä paremmin. Myös päiväkoti hyötyy huoltajien paremmasta osallisuudesta.
Opinnäytetyön toteutin laadullisena tutkimuksena, keräämällä huoltajilta vastauksia avoimilla kysymyksillä kyselylomakkeen avulla. Kysyin huoltajilta heidän toivomuksiaan ja odotuksiaan yhteistyöltä etenkin päivittäisessä vuorovaikutuksessa. Sen lisäksi kysymyksissä käsiteltiin kehityskohteita ja yleisesti huoltajien kokemuksia yhteistyöstä. Yleisesti suurin osa huoltajista oli tyytyväisiä yhteistyöhön päiväkodin kanssa. Osalla oli myös huonoja kokemuksia. Vastauksissa saatiin myös hyviä kehitysehdotuksia. Huoltajat ymmärsivät myös realiteetit: päiväkodin arki on välillä hektistä, mikä voi vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin. Huoltajien odotukset ja toiveet yhteistyöstä olivat hyvin ymmärrettäviä. Halutaan tietää päivän kulusta, lapsen nukkumisesta ja syömisestä, sekä mahdollisista erityistilanteista ja tapahtumista.
Teoriaosuudessa käsittelin varhaiskasvatuslain ja muiden lähteiden avulla yhteistyön perusteita. Varhaiskasvatuslaki määrittää pitkälti raamit varhaiskasvatukseen. Hyvän varhaiskasvatuksen lähtökohtana on toimiva yhteistyö päiväkodin työntekijöiden ja huoltajien välillä. Hyvä vuorovaikutus auttaa huoltajia ymmärtämään lapsen kehitystä paremmin. Myös päiväkoti hyötyy huoltajien paremmasta osallisuudesta.
Opinnäytetyön toteutin laadullisena tutkimuksena, keräämällä huoltajilta vastauksia avoimilla kysymyksillä kyselylomakkeen avulla. Kysyin huoltajilta heidän toivomuksiaan ja odotuksiaan yhteistyöltä etenkin päivittäisessä vuorovaikutuksessa. Sen lisäksi kysymyksissä käsiteltiin kehityskohteita ja yleisesti huoltajien kokemuksia yhteistyöstä. Yleisesti suurin osa huoltajista oli tyytyväisiä yhteistyöhön päiväkodin kanssa. Osalla oli myös huonoja kokemuksia. Vastauksissa saatiin myös hyviä kehitysehdotuksia. Huoltajat ymmärsivät myös realiteetit: päiväkodin arki on välillä hektistä, mikä voi vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin. Huoltajien odotukset ja toiveet yhteistyöstä olivat hyvin ymmärrettäviä. Halutaan tietää päivän kulusta, lapsen nukkumisesta ja syömisestä, sekä mahdollisista erityistilanteista ja tapahtumista.