Monikulttuurisen opetuksen erityispiirteitä : Perehdytysmateriaalin kehittäminen maahanmuuttajataustaisten oppisopimusopiskelijoiden opetushenkilöstölle
Vaitiniemi, Titta (2024)
Vaitiniemi, Titta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024971
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin hoitoalan monikulttuurisuuteen Suomessa ja siihen liittyvään koulutukseen hoitotyön näkökulmasta. Hoitoalan työpaikoissa on enenevissä määrin eri kulttuureista tulevia hoitajia ja asiakkaita. Opetuksessa ja työpaikoilla on osattava ottaa huomioon uuden tilanteen asettamat haasteet ja myös opetuksessa on osattava huomioida monikulttuurisuus ja erilaiset oppimistavat.
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda materiaali maahanmuuttajataustaisten lähihoitajaopiskelijoiden opetushenkilöstölle. Opetushenkilöstö, jolle materiaali suunnattiin, työskentelee pääasiassa Filippiineitä kotoisin olevien hoitoalan opiskelijoiden kanssa, jotka opiskelevat lähihoitajan tutkintoa oppisopimuksella hoivakodeissa ympäri Suomea.
Kehitettävää materiaalia varten tehtiin kysely opettajille perehdytysmateriaalin sisällöstä sekä opiskelijoille siitä, mitä asioita he kokivat hyviksi ja mitä haastaviksi opiskellessa Suomessa ja mihin asioihin he olisivat tarvinneet enemmän tukea.
Opetushenkilöstö kaipasi itseopiskeltavaa materiaalia, josta löytyy yhdestä paikasta kaikki tarvittavat työsuhteeseen liittyvät tiedot ja myös työtehtäviin ja työvälineisiin liittyvät materiaalit. Opiskelijoiden kyselyssä tuli muun muassa esiin tarve lisätuelle suomen kielen opiskelussa ja henkilökohtaisen tuen tarve niin opettajilta kuin työpaikkaohjaajiltakin. Lisäksi he toivoivat ymmärrystä heidän kulttuuriaan kohtaan, vaikka toteavatkin sopeutuvansa hyvin erilaisiin kulttuureihin.
Kyselyn tulosten perusteella tehtiin oppilaitoksen omaan sähköiseen oppimisympäristö Moodleen kurssi perehdytysmateriaaleista, jota on helppo pitää ajan tasalla. Materiaali toimii itseopiskeltavana materiaalina uudelle opettajalle ja tarkistuslistana myös pidempään työskennelleille opettajille esimerkiksi työnkuvan muuttuessa työryhmän sisällä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda materiaali maahanmuuttajataustaisten lähihoitajaopiskelijoiden opetushenkilöstölle. Opetushenkilöstö, jolle materiaali suunnattiin, työskentelee pääasiassa Filippiineitä kotoisin olevien hoitoalan opiskelijoiden kanssa, jotka opiskelevat lähihoitajan tutkintoa oppisopimuksella hoivakodeissa ympäri Suomea.
Kehitettävää materiaalia varten tehtiin kysely opettajille perehdytysmateriaalin sisällöstä sekä opiskelijoille siitä, mitä asioita he kokivat hyviksi ja mitä haastaviksi opiskellessa Suomessa ja mihin asioihin he olisivat tarvinneet enemmän tukea.
Opetushenkilöstö kaipasi itseopiskeltavaa materiaalia, josta löytyy yhdestä paikasta kaikki tarvittavat työsuhteeseen liittyvät tiedot ja myös työtehtäviin ja työvälineisiin liittyvät materiaalit. Opiskelijoiden kyselyssä tuli muun muassa esiin tarve lisätuelle suomen kielen opiskelussa ja henkilökohtaisen tuen tarve niin opettajilta kuin työpaikkaohjaajiltakin. Lisäksi he toivoivat ymmärrystä heidän kulttuuriaan kohtaan, vaikka toteavatkin sopeutuvansa hyvin erilaisiin kulttuureihin.
Kyselyn tulosten perusteella tehtiin oppilaitoksen omaan sähköiseen oppimisympäristö Moodleen kurssi perehdytysmateriaaleista, jota on helppo pitää ajan tasalla. Materiaali toimii itseopiskeltavana materiaalina uudelle opettajalle ja tarkistuslistana myös pidempään työskennelleille opettajille esimerkiksi työnkuvan muuttuessa työryhmän sisällä.