Verkkokaupan mahdollisuudet kuluttajakaupassa
Korkiakoski, Antti (2008)
Korkiakoski, Antti
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinatutkimuksen avulla aloittavan yrityksen markkinoita Pohjois-Pohjanmaan alueella. Tutkimuksessa kartoitettiin vastaajien tottumuksia verkkokaupan käytöstä, sekä siitä minkä tyyppisiä tuotteita he toivoisivat kaupassa myytävän. Opinnäytetyössäni keskityin tutkimaan verkkokauppaa ja sen perustamiseen ja käytännön toimintaan liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyön teoreettinen osio kokoaa yhteen Internetkaupan perusteet, jotka on jaettu Internetkaupan perustamiseen, perusteisiin, suunnitteluun ja toiminnan hyötyihin ja riskeihin. Tämän lisäksi käsittelen työssäni sähköistä kaupankäyntiä päivittäistavarakaupassa. Tutkimus suoritettiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa sähköpostikyselynä keväällä 2007. Markkinatutkimuksen tekemistä käsitellään työssä lähtien liikkeelle markkinatutkimuksen määritelmästä ja erityyppisten markkinatutkimusten analysoimisella.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vastaajien keskuudessa internetkauppa on nykyisin yleisesti käytetty kaupanteon väline ja vastaajat luottavat Internetissä kauppaa käyviin yrityksiin. Tutkimuksessa saadut vastaukset vastasivat niitä tavoitteita, jotka työlle asetettiin ja niistä saatiin tuoretta tietoa markkinoista. Tutkimustulokset on julistettu salaisiksi, joten niitä ei työssä julkisesti kommentoida.
Opinnäytetyön teoreettinen osio kokoaa yhteen Internetkaupan perusteet, jotka on jaettu Internetkaupan perustamiseen, perusteisiin, suunnitteluun ja toiminnan hyötyihin ja riskeihin. Tämän lisäksi käsittelen työssäni sähköistä kaupankäyntiä päivittäistavarakaupassa. Tutkimus suoritettiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa sähköpostikyselynä keväällä 2007. Markkinatutkimuksen tekemistä käsitellään työssä lähtien liikkeelle markkinatutkimuksen määritelmästä ja erityyppisten markkinatutkimusten analysoimisella.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vastaajien keskuudessa internetkauppa on nykyisin yleisesti käytetty kaupanteon väline ja vastaajat luottavat Internetissä kauppaa käyviin yrityksiin. Tutkimuksessa saadut vastaukset vastasivat niitä tavoitteita, jotka työlle asetettiin ja niistä saatiin tuoretta tietoa markkinoista. Tutkimustulokset on julistettu salaisiksi, joten niitä ei työssä julkisesti kommentoida.