Oppilaiden näkökulmia kestävän kehityksen aiheisiin osana perusopetusta
Pennanen, Mari (2024)
Pennanen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924931
Tiivistelmä
Kestävyysmurroksen haasteiden ja monimutkaisten, viheliäisten ongelmien, kuten ilmastonmuutoksen ja luontokadon ratkaisemiseksi tarvitaan kestävyysosaamista. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen alkaa koulussa. Koulujen ja opettajien tehtävä tietojen ja taitojen perehdyttäjinä, arvojen ja asenteiden avartajina ja ekososiaalisesti sivistyneiksi ympäristökansalaisiksi kasvattajina on merkittävä yksilön ja yhteiskunnan menestyksekkään tulevaisuuden kannalta.
Työn toimeksiantaja Hämeenlinnan kaupunki haluaa kehittää kestävyysopetuksen toteuttamista kouluissaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yläkouluikäisten nuorten kokemuksia kestävyysaiheiden osaamisesta, lisätiedon tarvetta ja toiveita opetuksen toteuttamiseksi. Nuorten näkemyksistä löytyy verrattain vähän tietoa ja he kokevat, ettei heitä kuulla. Tutkimuksella haluttiin myös antaa nuorille mahdollisuus vaikuttaa heitä itseään läheisesti koskettavaan asiaan eli opetukseen. Tutkimus toteutettiin verkkolomakekyselynä, joka lähetettiin seitsemään hämeenlinnalaiseen yläkouluun. Vastauksia saatiin neljästä koulusta ja vastaajia oli yhteensä 487.
Tulosten perusteella yläkoululaiset kokivat osaamistasonsa hyväksi ja pitivät kestävyysaiheiden opetusta tärkeänä. Silti tarvetta lisätietoon vaikuttaisi olevan. Käsitteet tiedettiin, mutta syventävää tietoa tarvittaisiin esimerkiksi ilmastonmuutokseen sopeutumisesta. Opetukseen toivottiin monipuolisempia aiheita, myös nuorten arkeen läheisesti liittyviä. Kiinnostavuutta kaivattiin myös opetuksen toteutukseen, esimerkiksi ulkona oppimista ja käytännön projekteja lisäämällä. Tutkimuksella saatiin yleiskuva yläkoululaisten osaamiskokemuksesta ja suhtautumisesta opetukseen ja kehittämiskohteista näihin liittyen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna kestävyysaiheiden opetusta kehitettäessä ja suunniteltaessa. Sustainability know-how is needed to solve the challenges of the sustainability transition and complex, wicked problems, such as climate change and biodiversity loss. Building a sustainable future already starts in school. The role of schools and teachers as trainers of knowledge and skills, broadeners of values and attitudes, is significant to get eco-socially civilized environmental citizens aiming together at a successful future of the individual and society.
This work was commissioned by the City of Hämeenlinna. The goal of the city was to develop the implementation of sustainability education in its comprehensive schools. In general, there is relatively little information about the views of young people, and they think that they are not heard. Therefore, the aim of the thesis was to map the experience of lower secondary school-aged youth regarding their own knowledge of sustainability topics, the need for additional information and wishes for implementing the teaching. In addition, the aim of the study was to give young people the opportunity to influence their education, which is a topic that affects them closely, and is thus very important to them. The research was carried out as an online questionnaire, which was sent to seven lower secondary schools in Hämeenlinna. Responses were received from four schools, a total of 487 respondents.
Based on the results, the pupils felt that their level of competence was good and considered the teaching of sustainability topics important. However, there seems to be a need for further information. The general concepts were known, but more in-depth information would be needed, for example, on adaptation to climate change. It was hoped that teaching could include more diverse topics, especially those closely related to the everyday life of young people. Responders also suggested more interesting ways for teaching, for example by increasing outdoor learning and practical projects. In conclusion, the research provided an overview of lower secondary school pupils' knowledge, experience and attitude towards teaching and development areas related to these. The results of the study can be used to develop and plan the teaching on sustainability topics.
Työn toimeksiantaja Hämeenlinnan kaupunki haluaa kehittää kestävyysopetuksen toteuttamista kouluissaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yläkouluikäisten nuorten kokemuksia kestävyysaiheiden osaamisesta, lisätiedon tarvetta ja toiveita opetuksen toteuttamiseksi. Nuorten näkemyksistä löytyy verrattain vähän tietoa ja he kokevat, ettei heitä kuulla. Tutkimuksella haluttiin myös antaa nuorille mahdollisuus vaikuttaa heitä itseään läheisesti koskettavaan asiaan eli opetukseen. Tutkimus toteutettiin verkkolomakekyselynä, joka lähetettiin seitsemään hämeenlinnalaiseen yläkouluun. Vastauksia saatiin neljästä koulusta ja vastaajia oli yhteensä 487.
Tulosten perusteella yläkoululaiset kokivat osaamistasonsa hyväksi ja pitivät kestävyysaiheiden opetusta tärkeänä. Silti tarvetta lisätietoon vaikuttaisi olevan. Käsitteet tiedettiin, mutta syventävää tietoa tarvittaisiin esimerkiksi ilmastonmuutokseen sopeutumisesta. Opetukseen toivottiin monipuolisempia aiheita, myös nuorten arkeen läheisesti liittyviä. Kiinnostavuutta kaivattiin myös opetuksen toteutukseen, esimerkiksi ulkona oppimista ja käytännön projekteja lisäämällä. Tutkimuksella saatiin yleiskuva yläkoululaisten osaamiskokemuksesta ja suhtautumisesta opetukseen ja kehittämiskohteista näihin liittyen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna kestävyysaiheiden opetusta kehitettäessä ja suunniteltaessa.
This work was commissioned by the City of Hämeenlinna. The goal of the city was to develop the implementation of sustainability education in its comprehensive schools. In general, there is relatively little information about the views of young people, and they think that they are not heard. Therefore, the aim of the thesis was to map the experience of lower secondary school-aged youth regarding their own knowledge of sustainability topics, the need for additional information and wishes for implementing the teaching. In addition, the aim of the study was to give young people the opportunity to influence their education, which is a topic that affects them closely, and is thus very important to them. The research was carried out as an online questionnaire, which was sent to seven lower secondary schools in Hämeenlinna. Responses were received from four schools, a total of 487 respondents.
Based on the results, the pupils felt that their level of competence was good and considered the teaching of sustainability topics important. However, there seems to be a need for further information. The general concepts were known, but more in-depth information would be needed, for example, on adaptation to climate change. It was hoped that teaching could include more diverse topics, especially those closely related to the everyday life of young people. Responders also suggested more interesting ways for teaching, for example by increasing outdoor learning and practical projects. In conclusion, the research provided an overview of lower secondary school pupils' knowledge, experience and attitude towards teaching and development areas related to these. The results of the study can be used to develop and plan the teaching on sustainability topics.