Työnhaunnäkökulma wellness-tradenomin henkilöbrändin rakentumiseen Instagramissa
Välikangas, Riina; Välikangas, Netta (2024)
Välikangas, Riina
Välikangas, Netta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana oli kiinnostus henkilöbrändin rakentumiseen ja tarve tutkia sitä wellness-tradenomin henkilöbrändin näkökulmasta. Nykyaikana yhä useammin kuulee kysyttävän: Mikä wellness-tradenomi on? Wellness-liiketoiminta on koulutusalana vähän tunnettu osaltaan siksi, että tutkinto on melko tuore. Tänä päivänä arvostetaan hyvinvointiosaamista ja kiinnostus wellness-trendeihin on nousussa. Wellness-tradenomi on ainutlaatuinen hyvinvoinnin ja liiketalouden ammattilainen, mikä tekee henkilöbrändistä mielenkiintoisen. Onnistuneessa henkilöbrändissä yhdistyvät sekä asiantuntijuus että persoona. Mitä paremmin wellness-tradenomit osaavat brändätä omaa asiantuntija- ja henkilöbrändiään, sitä paremmat työllistymismahdollisuudet heillä on. Aihetta oli tärkeä tutkia myös työnhaun kannalta, sillä oman osaamisen sanoittaminen muille on ensiarvoisen tärkeää työpaikkaa hakiessa. Sosiaalinen media on kasvava alusta työnhaulle ja henkilöbrändien esittelyyn. Tutkimuksen yhdeksi näkökulmaksi valikoitui sosiaalinen media, koska halusimme tutkia henkilöbrändin rakentumista Instagram-kanavassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta ja tuoretta tietoa wellness-tradenomin henkilöbrändin rakentumisesta, jota ei olla aiemmin tutkittu.
Opinnäytetyön teoriaosioissa perehdyttiin wellness-teemaan, wellness-tradenomitutkintoon, henkilö- ja asiantuntijabrändiin, henkilöbrändin rakentumiseen, sosiaaliseen mediaan ja työnhakuun yhteydessä henkilöbrändäykseen. Uusien näkökulmien etsimiseen käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastatteluja. Teemahaastattelut toteutettiin wellness-tradenomiopiskelijoille, valmistuneille wellness-tradenomeille ja wellness-alan vaikuttajille. Oman ajattelun, teoriatiedon ja haastateltavien vastauksien pohjalta kokosimme oppaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas. Opas antaa konkreettisia vinkkejä valmistuville wellness-tradenomeille henkilöbrändin rakentumiseen Instagramissa työnhaun näkökulmasta.
Kaikki vastaajat kokivat wellness-teeman näkyvän heidän jokapäiväisissä valinnoissaan, jopa elämäntapana. Wellness-tradenomi tutkinnossa nähtiin erottautumistekijöinä sen nimike sekä kiinnostus hyvinvoinnin edistämiseen ja wellness-ajatteluun. Kaikki haastateltavat näkivät mahdollisuuksia ja positiivisia puolia henkilöbrändäyksessä. Erottuvan henkilöbrändin avulla on muun muassa mahdollista työllistyä. Henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin yhdistämistä ei koettu haastavana, vaan luontevana asiana. Haastateltavien vastauksista voidaan päätellä uniikin henkilöbrändin muodostuvan henkilön erikoistumisesta johonkin asiaan ja että henkilö on aito. Instagram toimi vastaajien keskuudessa nykyaikaisena ja ensisijaisena kanavana henkilöbrändin rakentumiseen. Se oli alusta sekä henkilökohtaisen että ammatillisen sisällön tuottamiseen. Johtopäätöksenä haastatteluiden pohjalta voidaan todeta, että nykypäivänä henkilöbrändin rakentaminen on erittäin tärkeää ja kannattavaa työllistettävyyden ja näkyvyyden kannalta. Tulokset osoittivat, että wellness-tradenomeilla on paljon ominaisuuksia erottautumiseen. Tutkimuksemme lisäsi ymmärrystä, miten näiden ominaisuuksien kautta rakennetaan wellness-tradenomin henkilöbrändi.
Opinnäytetyön teoriaosioissa perehdyttiin wellness-teemaan, wellness-tradenomitutkintoon, henkilö- ja asiantuntijabrändiin, henkilöbrändin rakentumiseen, sosiaaliseen mediaan ja työnhakuun yhteydessä henkilöbrändäykseen. Uusien näkökulmien etsimiseen käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastatteluja. Teemahaastattelut toteutettiin wellness-tradenomiopiskelijoille, valmistuneille wellness-tradenomeille ja wellness-alan vaikuttajille. Oman ajattelun, teoriatiedon ja haastateltavien vastauksien pohjalta kokosimme oppaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas. Opas antaa konkreettisia vinkkejä valmistuville wellness-tradenomeille henkilöbrändin rakentumiseen Instagramissa työnhaun näkökulmasta.
Kaikki vastaajat kokivat wellness-teeman näkyvän heidän jokapäiväisissä valinnoissaan, jopa elämäntapana. Wellness-tradenomi tutkinnossa nähtiin erottautumistekijöinä sen nimike sekä kiinnostus hyvinvoinnin edistämiseen ja wellness-ajatteluun. Kaikki haastateltavat näkivät mahdollisuuksia ja positiivisia puolia henkilöbrändäyksessä. Erottuvan henkilöbrändin avulla on muun muassa mahdollista työllistyä. Henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin yhdistämistä ei koettu haastavana, vaan luontevana asiana. Haastateltavien vastauksista voidaan päätellä uniikin henkilöbrändin muodostuvan henkilön erikoistumisesta johonkin asiaan ja että henkilö on aito. Instagram toimi vastaajien keskuudessa nykyaikaisena ja ensisijaisena kanavana henkilöbrändin rakentumiseen. Se oli alusta sekä henkilökohtaisen että ammatillisen sisällön tuottamiseen. Johtopäätöksenä haastatteluiden pohjalta voidaan todeta, että nykypäivänä henkilöbrändin rakentaminen on erittäin tärkeää ja kannattavaa työllistettävyyden ja näkyvyyden kannalta. Tulokset osoittivat, että wellness-tradenomeilla on paljon ominaisuuksia erottautumiseen. Tutkimuksemme lisäsi ymmärrystä, miten näiden ominaisuuksien kautta rakennetaan wellness-tradenomin henkilöbrändi.