4.–5.-luokkalaisten kannustaminen liikkumiseen motivoinnin ja tavoitteiden asettamisen avulla
Heikinmaa, Riikka; Piispa, Sofia (2024)
Heikinmaa, Riikka
Piispa, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lappeenrantalaisten lasten motivaatiota liikkumiseen. Tavoitteena oli selvittää, miten liikkumiseen voidaan kannustaa motivoinnin ja tavoitteiden asettamisen avulla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kimpisen yhteiskoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli myös määrällisiä piirteitä. Tutkimukseen osallistui 19 oppilasta Kimpisen koulun 4. ja 5.luokilta. Osallistujat olivat 10–11- vuotiaita. Osallistujille pidettiin liikuntaryhmää kerran viikossa neljän viikon ajan. Osallistujat vastasivat alku- ja loppukyselyyn, jotka toimivat tiedonkeruumenetelmänä. Aineisto analysoitiin PSPP- ja JASP-ohjelmilla sekä Excelillä.
Tutkimuksen mukaan kuukauden liikuntaryhmä ei vaikuttanut lappeenrantalaisten lasten liikuntamotivaatioon (p>.05). Lappeenrantalaisia lapsia motivoi eniten liikkumaan oma harrastus, mutta liikkumisen määrällä viikossa tai päivässä ei ollut yhteyttä liikuntamotivaation määrään (p>.05).
Vaikka kuukauden liikuntaryhmällä ei ollut tilastollista merkitsevyyttä lasten liikunta-motivaatioon, viisi vastaajista koki tavoitteen asettamisen parantaneen heidän motivaatiotaan liikuntaan. Tavoitteen asettamista voidaan kokeilla lasten liikuntamotivaation lisäämiseksi, mutta pienen otannan ja mukana olleen integraatioluokan vuoksi tuloksia ei voida yleistää perusjoukkoon. Aihetta voidaan jatkotutkia suuremmalla otannalla ja liikunnallisesti passiivisempien tutkittavien joukolla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli myös määrällisiä piirteitä. Tutkimukseen osallistui 19 oppilasta Kimpisen koulun 4. ja 5.luokilta. Osallistujat olivat 10–11- vuotiaita. Osallistujille pidettiin liikuntaryhmää kerran viikossa neljän viikon ajan. Osallistujat vastasivat alku- ja loppukyselyyn, jotka toimivat tiedonkeruumenetelmänä. Aineisto analysoitiin PSPP- ja JASP-ohjelmilla sekä Excelillä.
Tutkimuksen mukaan kuukauden liikuntaryhmä ei vaikuttanut lappeenrantalaisten lasten liikuntamotivaatioon (p>.05). Lappeenrantalaisia lapsia motivoi eniten liikkumaan oma harrastus, mutta liikkumisen määrällä viikossa tai päivässä ei ollut yhteyttä liikuntamotivaation määrään (p>.05).
Vaikka kuukauden liikuntaryhmällä ei ollut tilastollista merkitsevyyttä lasten liikunta-motivaatioon, viisi vastaajista koki tavoitteen asettamisen parantaneen heidän motivaatiotaan liikuntaan. Tavoitteen asettamista voidaan kokeilla lasten liikuntamotivaation lisäämiseksi, mutta pienen otannan ja mukana olleen integraatioluokan vuoksi tuloksia ei voida yleistää perusjoukkoon. Aihetta voidaan jatkotutkia suuremmalla otannalla ja liikunnallisesti passiivisempien tutkittavien joukolla.