Kannattava liiketoiminta ravintola-alalla
Reinikainen, Tanja (2024)
Reinikainen, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä kannattavaa liiketoimintaa ravintola-alalla. Opinnäytetyössä käytiin ravintola-alaa läpi yleisellä tasolla, sekä esiteltiin ravintola-alan menestyksen perustekijöitä. Opinnäytetyössä perehdyttiin tämän lisäksi kannattavan liiketoiminnan peruselementteihin ja arvonlisäverotuksellisiin kysymyksiin ravintola-alan näkökulmasta.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa ravintola-alalla työskentelevien henkilöiden omaa ymmärrystä kannattavasta liiketoiminnasta, sekä katelaskennan perusteista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisäksi selvittää millaista kannattavaan liiketoimintaan liittyvää lisätietoa henkilöstö tarvitsisi.
Tulosten selvittämiseksi järjestettiin kysely. Kysely toteutettiin pirkanmaalaisille ravintola-alalla työskenteleville henkilöille kyselylomakkeella, joka oli laadittu Google Forms- työkalulla. Kysely toteutettiin aikavälillä 8.7.-12.8.2024. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä, joten tutkimusaineistoa voidaan pitää suuntaa antavana.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että vastaajat kokivat kannattavan liiketoiminnan merkitykselliseksi. Kyselyn tulokset antavat viitteitä siitä, että ravintola-alalla työskentelevien keskuudessa on tietoisuutta kannattavasta liiketoiminnasta ja henkilöstö tietää, mistä myytävien tuotteiden kate muodostuu. Lisäksi henkilöstö tietää, että ravintolassa käytetään katelaskentaa liiketoiminnan seuraamiseen. Kyselyn vastauksista käy ilmi, että liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi nousivat kustannusten hallinta, myynnin määrä ja asiakastyytyväisyys.
Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä toteuttaa vastaavanlainen kysely kannattavuuden ymmärryksestä esimerkiksi rajatummalle vastaajaprofiilille. Kyselyn voisi rajata koskemaan pelkästään pikaruokaravintoloita, tietyn alueen ravintoloita tai pelkästään tietyn ammattinimikkeen työntekijöitä. Kannattavuuden suhteen yrityksen olisi hyvä tietää, minkälainen ymmärrys henkilöstöllä on ravintola-alan kannattavuuteen liittyvissä asioissa.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa ravintola-alalla työskentelevien henkilöiden omaa ymmärrystä kannattavasta liiketoiminnasta, sekä katelaskennan perusteista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisäksi selvittää millaista kannattavaan liiketoimintaan liittyvää lisätietoa henkilöstö tarvitsisi.
Tulosten selvittämiseksi järjestettiin kysely. Kysely toteutettiin pirkanmaalaisille ravintola-alalla työskenteleville henkilöille kyselylomakkeella, joka oli laadittu Google Forms- työkalulla. Kysely toteutettiin aikavälillä 8.7.-12.8.2024. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä, joten tutkimusaineistoa voidaan pitää suuntaa antavana.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että vastaajat kokivat kannattavan liiketoiminnan merkitykselliseksi. Kyselyn tulokset antavat viitteitä siitä, että ravintola-alalla työskentelevien keskuudessa on tietoisuutta kannattavasta liiketoiminnasta ja henkilöstö tietää, mistä myytävien tuotteiden kate muodostuu. Lisäksi henkilöstö tietää, että ravintolassa käytetään katelaskentaa liiketoiminnan seuraamiseen. Kyselyn vastauksista käy ilmi, että liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi nousivat kustannusten hallinta, myynnin määrä ja asiakastyytyväisyys.
Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä toteuttaa vastaavanlainen kysely kannattavuuden ymmärryksestä esimerkiksi rajatummalle vastaajaprofiilille. Kyselyn voisi rajata koskemaan pelkästään pikaruokaravintoloita, tietyn alueen ravintoloita tai pelkästään tietyn ammattinimikkeen työntekijöitä. Kannattavuuden suhteen yrityksen olisi hyvä tietää, minkälainen ymmärrys henkilöstöllä on ravintola-alan kannattavuuteen liittyvissä asioissa.