Alle 3-vuotiaiden kokopäiväpedagogiikan kehittäminen vuorohoidossa
Varonen, Katja (2024)
Varonen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825315
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoite on tehdä näkyväksi alle 3 – vuotiaiden lasten kokopäiväpedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa, vuorohoitotalossa. Toimeksiantajana toimi Petosenmutkan päiväkoti, Meritähtien ryhmä. Alle 3-vuotiaille ei ole aiemmin tehty ohjausmateriaalia motorisen kehityksen, sosioemotionaalisen kehityksen sekä kielenkehityksen osa-alueille. Pedagoginen ohjausmateriaali kerätään helposti saataville koko työyhteisön käyttöön. Materiaali koostuu lasten tarpeista ja mielenkiinnon kohteista.
Kehittämistehtävän tarkoituksena on suunnitella pedagogista materiaalia, jota voidaan käyttää alle kolmevuotiaiden lasten vuorohoitoryhmässä. Kehittämistehtävässä on huomioitu pedagoginen sisältö koko ryhmän tarpeisiin. Pedagoginen sisältö on valikoitunut oppimisen osa-alueiden perusteella, lasten ikätaso huomioiden.
Kehittämistehtävän tuotoksena syntyi kansio, joka sisältää alle kolmevuotiaiden lasten kehityksen tukeen sisältyviä ohjaussuunnitelmia. Sisällöissä on huomioitu alle kolmevuotiaiden psykologinen kehitysvaihe, joten materiaalia voidaan käyttää myös varhaisen tuen näkökulmasta lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukeen vuorohoitoryhmässä. Tutut ja toistuvat ohjaussisällöt tuovat lapselle turvallisuuden tunteen muuten muuttuvassa ympäristössä.
Avainsanat
Kokopäiväpedagogiikka, pedagoginen suunnittelu, vuorohoito, alle 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa
Kehittämistehtävän tavoite on tehdä näkyväksi alle 3 – vuotiaiden lasten kokopäiväpedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa, vuorohoitotalossa. Toimeksiantajana toimi Petosenmutkan päiväkoti, Meritähtien ryhmä. Alle 3-vuotiaille ei ole aiemmin tehty ohjausmateriaalia motorisen kehityksen, sosioemotionaalisen kehityksen sekä kielenkehityksen osa-alueille. Pedagoginen ohjausmateriaali kerätään helposti saataville koko työyhteisön käyttöön. Materiaali koostuu lasten tarpeista ja mielenkiinnon kohteista.
Kehittämistehtävän tarkoituksena on suunnitella pedagogista materiaalia, jota voidaan käyttää alle kolmevuotiaiden lasten vuorohoitoryhmässä. Kehittämistehtävässä on huomioitu pedagoginen sisältö koko ryhmän tarpeisiin. Pedagoginen sisältö on valikoitunut oppimisen osa-alueiden perusteella, lasten ikätaso huomioiden.
Kehittämistehtävän tuotoksena syntyi kansio, joka sisältää alle kolmevuotiaiden lasten kehityksen tukeen sisältyviä ohjaussuunnitelmia. Sisällöissä on huomioitu alle kolmevuotiaiden psykologinen kehitysvaihe, joten materiaalia voidaan käyttää myös varhaisen tuen näkökulmasta lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukeen vuorohoitoryhmässä. Tutut ja toistuvat ohjaussisällöt tuovat lapselle turvallisuuden tunteen muuten muuttuvassa ympäristössä.
Avainsanat
Kokopäiväpedagogiikka, pedagoginen suunnittelu, vuorohoito, alle 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa