Huoli puheeksi -menetelmän hyödyntäminen erityiskoulussa
Virtanen, Matti (2024)
Virtanen, Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825338
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhteistyökumppanin henkilöstön osaamista ennaltaehkäisevässä työssä oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Henkilöstön osaamista kehittämällä yhteistyökumppani pyrki kohdentamaan oppilashuollon resursseja tehokkaammin varhaista puuttumista ja ennaltaehkäisevää työtä lisäämällä. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli erityiskoulu.
Opinnäytetyö toteutui kehittämistyönä, jossa rakennettiin toiminnallinen osaamisen kehittämispäivä henkilöstölle. Toiminnallinen osuus koostui esityksestä, keskusteluista ja materiaaleista, jotka jaettiin henkilöstölle. Aiheina olivat varhaisen puuttumisen osaamisen kehittäminen ja ennaltaehkäisevän työn periaatteet. Osaamisen kehittämispäivä tarjosi henkilöstölle mahdollisuuden oman osaamisensa syventämiseen. Kehittämispäivä sekä sen materiaalit tarjosivat uusia näkökulmia lasten- ja nuorten kohtaamiin haasteisiin sekä niiden vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Materiaali tarjosi työvälineitä henkilöstölle varhaiseen puuttumiseen.
Kehittämistyön tuotoksen sisältö muodostui henkilöstön teemahaastatteluissa esiin tuomien aiheiden sekä teemojen ympärille yhdistyen kehittämistyön tueksi koottuun teoriapohjaan. Tuotoksen rakennetta sekä visuaalista ulkoasua muodostettaessa hyödynnettiin menetelmällisinä valintoina benchmarkingia ja teemahaastattelua.
Kehittämistyön tueksi muodostettuun teoriapohjaan valittiin nuorten syrjäytymisestä ja sen ennaltaehkäisystä aineistoa, joka on sisällöltään ajantasaista sekä tutkittua. Teoriapohja muodostui lasten- ja nuorten hyvinvoinnin ja sen tukemisen mahdollisuuksia käsittelevien teosten ja tilastojen ympärille. Opinnäytetyössä huomioitiin oppilashuollon tehtävät ja toteuttaminen erityiskoulussa.
Opinnäytetyön prosessi ja siihen sisältynyt kehittämistyö toteutettiin huomioiden palaute yhteistyökumppanilta. Palautteen reflektointi yhdistettiin muihin esille nousseisiin huomioihin prosessin aikana. Opinnäytetyön kehittämistyön tuotoksen tavoitteiden saavuttamista arvioitiin kerätyn kirjallisen palautteen sekä suullisesti saadun palautteen kautta. Kokonaisuutena opinnäytetyöhön sisältynyt kehittämistyö sekä prosessi kehitti laajasti omaa osaamistani sekä antoi oppimismahdollisuuden asiantuntijana työskentelystä.
Opinnäytetyö toteutui kehittämistyönä, jossa rakennettiin toiminnallinen osaamisen kehittämispäivä henkilöstölle. Toiminnallinen osuus koostui esityksestä, keskusteluista ja materiaaleista, jotka jaettiin henkilöstölle. Aiheina olivat varhaisen puuttumisen osaamisen kehittäminen ja ennaltaehkäisevän työn periaatteet. Osaamisen kehittämispäivä tarjosi henkilöstölle mahdollisuuden oman osaamisensa syventämiseen. Kehittämispäivä sekä sen materiaalit tarjosivat uusia näkökulmia lasten- ja nuorten kohtaamiin haasteisiin sekä niiden vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Materiaali tarjosi työvälineitä henkilöstölle varhaiseen puuttumiseen.
Kehittämistyön tuotoksen sisältö muodostui henkilöstön teemahaastatteluissa esiin tuomien aiheiden sekä teemojen ympärille yhdistyen kehittämistyön tueksi koottuun teoriapohjaan. Tuotoksen rakennetta sekä visuaalista ulkoasua muodostettaessa hyödynnettiin menetelmällisinä valintoina benchmarkingia ja teemahaastattelua.
Kehittämistyön tueksi muodostettuun teoriapohjaan valittiin nuorten syrjäytymisestä ja sen ennaltaehkäisystä aineistoa, joka on sisällöltään ajantasaista sekä tutkittua. Teoriapohja muodostui lasten- ja nuorten hyvinvoinnin ja sen tukemisen mahdollisuuksia käsittelevien teosten ja tilastojen ympärille. Opinnäytetyössä huomioitiin oppilashuollon tehtävät ja toteuttaminen erityiskoulussa.
Opinnäytetyön prosessi ja siihen sisältynyt kehittämistyö toteutettiin huomioiden palaute yhteistyökumppanilta. Palautteen reflektointi yhdistettiin muihin esille nousseisiin huomioihin prosessin aikana. Opinnäytetyön kehittämistyön tuotoksen tavoitteiden saavuttamista arvioitiin kerätyn kirjallisen palautteen sekä suullisesti saadun palautteen kautta. Kokonaisuutena opinnäytetyöhön sisältynyt kehittämistyö sekä prosessi kehitti laajasti omaa osaamistani sekä antoi oppimismahdollisuuden asiantuntijana työskentelystä.