Digital Experience Platform -alustan koostaminen avoimen lähdekoodin ratkaisuista
Hämäläinen, Mikko (2024)
Hämäläinen, Mikko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092225485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092225485
Tiivistelmä
Kaupankäynnin ja palveluiden digitalisaatio ja asiakkaiden odotukset asiakaskokemuksen suhteen kasvattavat yritysten tarvetta kehittää ratkaisuja asiakaskokemuksen hallintaan. Opinnäytetyössä toteutettiin työelämälähtöinen kehittämishanke, jossa selvitettiin voiko avoimen lähdekoodin ratkaisuista koostaa kaupallisia tuotteita vastaavan digitaalisen asiakaskokemuksen hallinnan alustan (DXP).
Kehittämishanke toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä tutkittiin asiakaskokemusta ja mistä se muodostuu, kartoitettiin erilaisia yritysten käytössä ennestään olevia digitaalisia ratkaisuja ja määritettiin digitaalisen asiakaskokemuksen hallinnan alustalta vaadittavat ominaisuudet. Käytännön työssä vertailtiin erilaisia avoimen lähdekoodin projekteja, joista alusta voidaan koostaa. Teknisten ominaisuuksien ohella vertailussa huomioitiin projektien taustalla olevien kehittäjäyhteisöjen ja kehitysmenetelmien ominaisuuksia.
Työn tuloksina pystyttiin määrittämään digitaalisen asiakaskokemuksen hallinnan alustan keskeisimmät ominaisuudet ja havaitsemaan, että saatavilla on digitaalisia ratkaisuja, jotka yhdessä täyttävät alustalle asetetut vaatimukset. Kartoituksessa löydettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, jotka voidaan integroida toisiinsa ja jotka muodostavat yhdessä DXP-järjestelmän. Toimeksiantaja voi hyödyntää hankkeen tuloksia auditoimalla löydetyt sovellukset tarkemmin ja toteuttamalla integraatiot niiden välillä. The digitalization of commerce and services, combined with the customers’ expectations regarding customer experience increase the need for companies to develop effective solutions for managing customer experiences. This thesis presents a work-life oriented development project to investigate if it is possible to compose a Digital Customer Platform (DXP) using solely open source solutions and if the composed DXP would be comparable to commercially available Digital Experience Platforms.
The project was implemented as a literature review. The thesis explores the concept of customer experience, its various components, and examines different digital applications already used by companies. Finally, a list of essential features for the digital experience platform was composed. The practical part of the thesis consists of comparing various open source projects that could potentially be used as a part of the DXP. In addition to technical features of the projects, also the developer communities and their ways of working were evaluated.
The results identified the core features of a Digital Experience Platform and confirmed that there exist several digital solutions which will together fulfill the requirements set for a DXP. A number of open-source projects was identified which could be integrated together to form a functional DXP. The principal can utilize the project’s results by further auditing the proposed applications and by implementing the necessary integrations between them.
Kehittämishanke toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä tutkittiin asiakaskokemusta ja mistä se muodostuu, kartoitettiin erilaisia yritysten käytössä ennestään olevia digitaalisia ratkaisuja ja määritettiin digitaalisen asiakaskokemuksen hallinnan alustalta vaadittavat ominaisuudet. Käytännön työssä vertailtiin erilaisia avoimen lähdekoodin projekteja, joista alusta voidaan koostaa. Teknisten ominaisuuksien ohella vertailussa huomioitiin projektien taustalla olevien kehittäjäyhteisöjen ja kehitysmenetelmien ominaisuuksia.
Työn tuloksina pystyttiin määrittämään digitaalisen asiakaskokemuksen hallinnan alustan keskeisimmät ominaisuudet ja havaitsemaan, että saatavilla on digitaalisia ratkaisuja, jotka yhdessä täyttävät alustalle asetetut vaatimukset. Kartoituksessa löydettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, jotka voidaan integroida toisiinsa ja jotka muodostavat yhdessä DXP-järjestelmän. Toimeksiantaja voi hyödyntää hankkeen tuloksia auditoimalla löydetyt sovellukset tarkemmin ja toteuttamalla integraatiot niiden välillä.
The project was implemented as a literature review. The thesis explores the concept of customer experience, its various components, and examines different digital applications already used by companies. Finally, a list of essential features for the digital experience platform was composed. The practical part of the thesis consists of comparing various open source projects that could potentially be used as a part of the DXP. In addition to technical features of the projects, also the developer communities and their ways of working were evaluated.
The results identified the core features of a Digital Experience Platform and confirmed that there exist several digital solutions which will together fulfill the requirements set for a DXP. A number of open-source projects was identified which could be integrated together to form a functional DXP. The principal can utilize the project’s results by further auditing the proposed applications and by implementing the necessary integrations between them.