Virkistyssaarten avaaminen palvelumuotoilun keinoin
Kallionpää, Sanna (2024)
Kallionpää, Sanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425592
Tiivistelmä
Helsingin saaristo kukoistaa kansainvälisellä tasolla, ja merellinen strategia on vahvasti esillä kaupungin kehityssuunnitelmissa. Tällä hetkellä kaupungin merialueiden kehittämishanke on täydessä vauhdissa. Yksi keskeisistä tavoitteista Helsingin merellisessä strategiassa on parantaa saariston saavutettavuutta ja kehittää palveluita sekä kaupunkilaisille että vierailijoille. Vaikka joitakin saaria on avattu, Helsingin saaristossa on edelleen valtavasti potentiaalia virkistyskäyttöön. Erityisesti itäisessä saaristossa on paljon mahdollisuuksia, sillä alueen virkistyskäyttö on suhteellisen vähäistä verrattuna saarten määrään ja alueen laajuuteen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin palvelumuotoilun menetelmin virkistysalueiden kehittämistä ja asiakaskokemuksen kehittämistä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilun menetelmiä voidaan soveltaa virkistysalueiden kehittämisessä. Teoreettinen tausta jakautuu kahteen osioon: palvelumuotoilun käyttö virkistysalueiden kontekstissa sekä asiakaskokemuksen kehittäminen. Tutkimus toteutettiin haastatteluin ja työpajojen avulla. Tulosten perusteella luotiin suunnitelmia ja kehitysehdotuksia virkistysalueiden parantamiseksi, ja johtopäätöksinä tunnistettiin kaksi kehityskohdetta. Tulevaisuudessa on tärkeää jatkaa palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisesti ja hyödyntää tutkimuksessa esiin nousseita johtopäätöksiä. Tavoitteena on vastata entistä paremmin asiakkaiden muuttuviin odotuksiin ja tarpeisiin sekä mahdollistaa saaristoalueen käyttäjien ja muiden saaristoa hyödyntävien asiakkaiden osallistuminen palveluiden ja aktiviteettien kehittämiseen. Jatkuva palautteen kerääminen ja kehitystyö ovat avainasemassa virkistysalueiden kehittämisessä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin palvelumuotoilun menetelmin virkistysalueiden kehittämistä ja asiakaskokemuksen kehittämistä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilun menetelmiä voidaan soveltaa virkistysalueiden kehittämisessä. Teoreettinen tausta jakautuu kahteen osioon: palvelumuotoilun käyttö virkistysalueiden kontekstissa sekä asiakaskokemuksen kehittäminen. Tutkimus toteutettiin haastatteluin ja työpajojen avulla. Tulosten perusteella luotiin suunnitelmia ja kehitysehdotuksia virkistysalueiden parantamiseksi, ja johtopäätöksinä tunnistettiin kaksi kehityskohdetta. Tulevaisuudessa on tärkeää jatkaa palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisesti ja hyödyntää tutkimuksessa esiin nousseita johtopäätöksiä. Tavoitteena on vastata entistä paremmin asiakkaiden muuttuviin odotuksiin ja tarpeisiin sekä mahdollistaa saaristoalueen käyttäjien ja muiden saaristoa hyödyntävien asiakkaiden osallistuminen palveluiden ja aktiviteettien kehittämiseen. Jatkuva palautteen kerääminen ja kehitystyö ovat avainasemassa virkistysalueiden kehittämisessä