Koulutusmarkkinointi Keski-Pohjanmaan ja sen lähialueiden ammattikorkeakouluissa
Aho-Skantz, Hanna; Ahokangas, Terhi (2008)
Aho-Skantz, Hanna
Ahokangas, Terhi
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025815
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoululla ja koko ammattikorkeakouluopetuksella on monia kilpailijoita. Toiset ammattikorkeakoulut, yliopistot ja työelämä ovat suurimmat haastajat. Opinnäytetyössämme tutkimme KeskiPohjanmaan ammattikorkeakoulun markkinointia verrattuna viiteen sen maantieteellisesti lähimpään ammattikorkeakouluun. Näitä ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu sekä Vaasan ammattikorkeakoulu. Koulutusalat eivät ole yhteneväiset, joten keskitymme koko ammattikorkeakoulujen ulkoisen markkinoinnin toteutukseen potentiaalisille päiväopetuksen opiskelijoille.
Tavoitteena oli selvittää ja verrata ammattikorkeakoulujen markkinointia sekä luodata markkinoinnista vastaavien käsityksiä ammattikorkeakoulujen markkinoinnin nykytilasta, tulevaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Heidän käsityksensä tutkittiin myös eri viestintäkanavien ja markkinointimetodien käytöstä sekä siitä, millä lailla markkinointi on organisoitu ammattikorkeakoulussa, jossa he työskentelevät.
Tutkimus suoritettiin kahdella tavalla, tutkimalla ammattikorkeakoulujen Internet-sivuja ja hakuoppaita sekä tekemällä Internet-kysely markkinoinnin tekijöille. Internet-kyselyn vastausprosentti oli 50. Tulokseksi saatiin, että markkinoinnin organisointi, toteutus ja resursointi eivät ole yhteneväisiä eri ammattikorkeakouluissa.
Tavoitteena oli selvittää ja verrata ammattikorkeakoulujen markkinointia sekä luodata markkinoinnista vastaavien käsityksiä ammattikorkeakoulujen markkinoinnin nykytilasta, tulevaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Heidän käsityksensä tutkittiin myös eri viestintäkanavien ja markkinointimetodien käytöstä sekä siitä, millä lailla markkinointi on organisoitu ammattikorkeakoulussa, jossa he työskentelevät.
Tutkimus suoritettiin kahdella tavalla, tutkimalla ammattikorkeakoulujen Internet-sivuja ja hakuoppaita sekä tekemällä Internet-kysely markkinoinnin tekijöille. Internet-kyselyn vastausprosentti oli 50. Tulokseksi saatiin, että markkinoinnin organisointi, toteutus ja resursointi eivät ole yhteneväisiä eri ammattikorkeakouluissa.