Operatiiviset mittarit osallistavan johtamisjärjestelmän tukena : Case Enersense TN Oy
Salonen, Tomi (2024)
Salonen, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025835
Tiivistelmä
Enersense TN Oy:ssa on käytössä perinteinen johtamismalli, missä mittarit ja tulokset ovat ylhäältä johdettuja. Mittarit ovat tuotantoyritykselle tämän päivän vaatimuksiin nähden tyypillisiä. Mittareina toimivat turvallisuus (LTAF ja TRIF), käyttökate, projektikate, laatu sekä toimittamisen varmuus. Suorituskyvyn mittaamisella pyritään yleisellä tasolla strategian mukaiseen kannattavaan ja kasvuun tähtäävään suorittamisen tukemiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia ja selvittää, miten operatiiviset toiminnan mittarit koetaan henkilöstön keskuudessa ja mitkä mittarit koetaan toimiviksi. Lisäksi tutkitaan sitä, miten henkilöstö kokee johtamistavan muutoksen päivittäisessä johtamisessa.
Tutkimustyö on toteutettu pääosin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnetään puolistrukturoidun kyselytutkimuksen tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen toteutustyökaluna toimii Microsoft Forms-alusta. Tutkimuksen kohteena on Enersense TN Oy:n kiinteän tietoliikenneverkon suunnittelusta ja rakentamisesta vastaava liiketoimintalinja. Tutkimuksen kohteena on koko liiketoimintalinjan henkilöstö, kokonaisuudessaan 108 henkilöä. Kyselyyn vastasi 37 henkilöä. Tutkimustulokset analysoidaan ja aineistosta tehdään johtopäätöksiä tutkittavien henkilöiden tunteiden, asenteiden ja kokemusten ymmärtämiseksi sekä operatiivisten KPI-mittareiden asettamiseksi käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella henkilöstö kokee uuden tavan johtaa ja seurata sekä omien vaikuttamismahdollisuuksien toteutumisen positiiviseksi asiaksi. Lisäksi päivittäistä johtamista halutaan tuoda lähemmäksi oman työn suorittamisaluetta, omaan työryhmään tai omaan työalueeseen. Yleisesti ottaen mittareita ja johtamista halutaan tarkemmiksi ja selkeämmiksi.
Merkittävimpänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että operatiivisten tarkempien mittarien koetaan tukevan omaa työntekoa, prosessien optimointia ja turhan työn poistamista. Lisäksi mittarit tukevat työssä viihtymistä ja turvallisuuden tunnetta. Mittareiden toivotaan antavan reaaliaikaista palautetta työsuorituksesta kiinnittämällä huomiota tavoitteisiin ja korjaaviin toimenpiteisiin.
Avainsanat suorituskyvyn mittaus, suorituskyvyn johtaminen, työhyvinvointi, päivittäisjohtaminen, osallistava johtaminen
Sivut 41 sivua ja liitteitä 9 sivua Enersense TN Oy uses a traditional management model, where metrics and results are managed from above. The meters are typical for a production company compared to today's requirements. Safety (LTAF and TRIF), EBITDA, project margin, quality and reliability of delivery are the measures. Performance measurement aims at a general level to support profitable and growth-oriented performance in line with the strategy. The aim of this study is to investigate and find out how the operative performance indicators are perceived by the personnel and which indicators are perceived as working. In addition, we will study how the personnel perceive the change in the management style from the current way to daily management and the development of operations based on the results.
The research work has mainly been carried out as a qualitative study. The research uses semi-structured survey research methods. The research implementation tool is the Microsoft Forms platform. The subject of the study is the business line responsible for engineering and building the fixed telecommunications network of Enersense TN OY. The subject of the study is the personnel of the entire business line, a total of 108 people. 37 people answered the survey. The research results are analyzed, and conclusions are drawn from the material to understand the feelings, attitudes and experiences of the people being researched and to set operative KPI metrics into use.
Based on the research results, the personnel perceive the new way of leading and monitoring as well as the realization of their own influence opportunities as a positive thing. In addition, they want to bring daily management closer to their own work area, their own work group or their own work area. In general, metrics and management are wanted to be more precise and clearer.
The most significant conclusion can be that more accurate operational metrics are perceived to support one's own work, process optimization and the elimination of unnecessary work. In addition, the meters support comfort and a sense of security at work. The metrics are expected to give real-time feedback on work performance by paying attention to goals and corrective measures.
Keywords performance measurement, performance management, well-being in work, daily management, participatory management
Pages 41 pages and appendices 9 pages
Tutkimustyö on toteutettu pääosin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnetään puolistrukturoidun kyselytutkimuksen tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen toteutustyökaluna toimii Microsoft Forms-alusta. Tutkimuksen kohteena on Enersense TN Oy:n kiinteän tietoliikenneverkon suunnittelusta ja rakentamisesta vastaava liiketoimintalinja. Tutkimuksen kohteena on koko liiketoimintalinjan henkilöstö, kokonaisuudessaan 108 henkilöä. Kyselyyn vastasi 37 henkilöä. Tutkimustulokset analysoidaan ja aineistosta tehdään johtopäätöksiä tutkittavien henkilöiden tunteiden, asenteiden ja kokemusten ymmärtämiseksi sekä operatiivisten KPI-mittareiden asettamiseksi käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella henkilöstö kokee uuden tavan johtaa ja seurata sekä omien vaikuttamismahdollisuuksien toteutumisen positiiviseksi asiaksi. Lisäksi päivittäistä johtamista halutaan tuoda lähemmäksi oman työn suorittamisaluetta, omaan työryhmään tai omaan työalueeseen. Yleisesti ottaen mittareita ja johtamista halutaan tarkemmiksi ja selkeämmiksi.
Merkittävimpänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että operatiivisten tarkempien mittarien koetaan tukevan omaa työntekoa, prosessien optimointia ja turhan työn poistamista. Lisäksi mittarit tukevat työssä viihtymistä ja turvallisuuden tunnetta. Mittareiden toivotaan antavan reaaliaikaista palautetta työsuorituksesta kiinnittämällä huomiota tavoitteisiin ja korjaaviin toimenpiteisiin.
Avainsanat suorituskyvyn mittaus, suorituskyvyn johtaminen, työhyvinvointi, päivittäisjohtaminen, osallistava johtaminen
Sivut 41 sivua ja liitteitä 9 sivua
The research work has mainly been carried out as a qualitative study. The research uses semi-structured survey research methods. The research implementation tool is the Microsoft Forms platform. The subject of the study is the business line responsible for engineering and building the fixed telecommunications network of Enersense TN OY. The subject of the study is the personnel of the entire business line, a total of 108 people. 37 people answered the survey. The research results are analyzed, and conclusions are drawn from the material to understand the feelings, attitudes and experiences of the people being researched and to set operative KPI metrics into use.
Based on the research results, the personnel perceive the new way of leading and monitoring as well as the realization of their own influence opportunities as a positive thing. In addition, they want to bring daily management closer to their own work area, their own work group or their own work area. In general, metrics and management are wanted to be more precise and clearer.
The most significant conclusion can be that more accurate operational metrics are perceived to support one's own work, process optimization and the elimination of unnecessary work. In addition, the meters support comfort and a sense of security at work. The metrics are expected to give real-time feedback on work performance by paying attention to goals and corrective measures.
Keywords performance measurement, performance management, well-being in work, daily management, participatory management
Pages 41 pages and appendices 9 pages