Helsingin kaupungin palvelukeskusten toimintakykyä tukevan kuntosalitoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen
Kivistö, Oona (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025861
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Soveltavan tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää iäkkäiden omatoimisesti harjoittelevien palvelukeskusasiakkaiden kokemuksia kuntosalitoiminnasta ja laatia näiden kokemusten pohjalta asiakaslähtöiset kehittämisehdotukset kuntosalitoiminnalle.
Soveltavan tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Helsingin kaupungin palvelukeskusten kuntosalitoimintaa paremman asiakaskokemuksen muodostumiseksi ja toimintakykyä tukevaan kuntosaliharjoitteluun sitoutumisen edistämiseksi. Kehittämisehdotukset pohjautuivat soveltavan tutkimuksen tuloksiin ja aiempaan tutkimustietoon. Aineisto kerättiin haastattelemalla 53 ikääntynyttä kuntosaliasiakasta useammassa eri palvelukeskuksessa ympäri Helsinkiä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tämän soveltavan tutkimuksen tulosten perusteella voidaan esittää, että joissain palvelukeskuksissa asiakkailla oli paljonkin positiivisia asiakaskokemuksia kuntosalitoiminnan laatuun ja sisältöön liittyen. Hyviä asiakaskokemuksia edistäviä käytäntöjä kannattaisi ottaa laajemmalti käyttöön paremman palvelun laadun ja asiakaskokemuksen varmistamiseksi. Lisäksi kuntosalitoimintaa kehitettäessä kannattaisi ottaa huomioon esille nousseet asiakaskokemuksiin pohjautuvat kuntosalitoiminnan kehittämistarpeet. Kuntosalitoiminnasta vastaavat henkilöt voivat hyödyntää näitä kehittämisehdotuksia kehittäessään Helsingin palvelukeskusten kuntosalitoimintaa.
Soveltavan tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Helsingin kaupungin palvelukeskusten kuntosalitoimintaa paremman asiakaskokemuksen muodostumiseksi ja toimintakykyä tukevaan kuntosaliharjoitteluun sitoutumisen edistämiseksi. Kehittämisehdotukset pohjautuivat soveltavan tutkimuksen tuloksiin ja aiempaan tutkimustietoon. Aineisto kerättiin haastattelemalla 53 ikääntynyttä kuntosaliasiakasta useammassa eri palvelukeskuksessa ympäri Helsinkiä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tämän soveltavan tutkimuksen tulosten perusteella voidaan esittää, että joissain palvelukeskuksissa asiakkailla oli paljonkin positiivisia asiakaskokemuksia kuntosalitoiminnan laatuun ja sisältöön liittyen. Hyviä asiakaskokemuksia edistäviä käytäntöjä kannattaisi ottaa laajemmalti käyttöön paremman palvelun laadun ja asiakaskokemuksen varmistamiseksi. Lisäksi kuntosalitoimintaa kehitettäessä kannattaisi ottaa huomioon esille nousseet asiakaskokemuksiin pohjautuvat kuntosalitoiminnan kehittämistarpeet. Kuntosalitoiminnasta vastaavat henkilöt voivat hyödyntää näitä kehittämisehdotuksia kehittäessään Helsingin palvelukeskusten kuntosalitoimintaa.