Opas alakouluikäisten erityistarpeiden huomioimiseen seurakunnassa
Heinonen, Milja; Korhonen, Ida; Sneitz, Lotta (2024)
Heinonen, Milja
Korhonen, Ida
Sneitz, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092825776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092825776
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Milja Heinonen, Ida Korhonen & Lotta Sneitz
Opas alakouluikäisten erityistarpeiden huomioimiseen seurakunnassa
Sivut: 24 Liitteet: 2
Syyslukukausi 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitaja (AMK)
Tämä opinnäytetyö on kehittämispainotteinen työ, jonka tarkoituksena on koota tutkittuun tietoon perustuva opas ADHD-lasten ja käytöshäiriöisten lasten erityistarpeiden huomioimisesta. Työ tehtiin yhteistyössä Pakilan seurakunnan kanssa. Tavoitteena oli muodostaa käyttökelpoinen opas, jota seurakunta voi hyödyntää vapaasti omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön opas on digitaalinen tuotos, ja se jaettiin yhteistyökumppanille sähköisesti. Pyrkimyksenä oli, että seurakunnan työntekijät voivat hyödyntää opasta oman ammatillisen osaamisensa tukena.
Opinnäytetyön opasta varten työhön on koottu teoriatietoa lasten käytöshäiriöistä ja ADHD:sta sekä keinoja toimia erilaisissa tilanteissa lasta tukevalla otteella. Työssä keskitytään lapsen kohtaamiseen ja sen merkityksellisyyteen. Oppaassa esitettiin yleistietoa lasten käytöshäiriöistä ja ADHD:sta sekä keinoja toimia erilaisissa tilanteissa lasta tukevalla otteella. Opinnäytetyössä käytettävä tutkimustieto on koottu korkeakouluopiskelijoille tarkoitettujen virallisten tiedonhakupalvelujen avulla, ajankohtaista tietoa hyödyntäen.
Pakilan seurakunta sai antaa palautetta sähköisen palautelomakkeen kautta. Palautekysely sisälsi kysymyksiä oppaan sisältöön ja rakenteeseen liittyen. Saamamme palaute oli positiivista ja rakentavaa; pystyimme palautteen avulla tekemään oppaasta toimivamman. Palautteesta selvisi, että osalle kyselyyn vastanneista aihe oli tuttu ja osalle puolestaan vieraampaa.
Avainsanat: ADHD, erityistarpeet, kohtaaminen, käytöshäiriöt, lapset, seurakunta
Milja Heinonen, Ida Korhonen & Lotta Sneitz
Opas alakouluikäisten erityistarpeiden huomioimiseen seurakunnassa
Sivut: 24 Liitteet: 2
Syyslukukausi 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitaja (AMK)
Tämä opinnäytetyö on kehittämispainotteinen työ, jonka tarkoituksena on koota tutkittuun tietoon perustuva opas ADHD-lasten ja käytöshäiriöisten lasten erityistarpeiden huomioimisesta. Työ tehtiin yhteistyössä Pakilan seurakunnan kanssa. Tavoitteena oli muodostaa käyttökelpoinen opas, jota seurakunta voi hyödyntää vapaasti omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön opas on digitaalinen tuotos, ja se jaettiin yhteistyökumppanille sähköisesti. Pyrkimyksenä oli, että seurakunnan työntekijät voivat hyödyntää opasta oman ammatillisen osaamisensa tukena.
Opinnäytetyön opasta varten työhön on koottu teoriatietoa lasten käytöshäiriöistä ja ADHD:sta sekä keinoja toimia erilaisissa tilanteissa lasta tukevalla otteella. Työssä keskitytään lapsen kohtaamiseen ja sen merkityksellisyyteen. Oppaassa esitettiin yleistietoa lasten käytöshäiriöistä ja ADHD:sta sekä keinoja toimia erilaisissa tilanteissa lasta tukevalla otteella. Opinnäytetyössä käytettävä tutkimustieto on koottu korkeakouluopiskelijoille tarkoitettujen virallisten tiedonhakupalvelujen avulla, ajankohtaista tietoa hyödyntäen.
Pakilan seurakunta sai antaa palautetta sähköisen palautelomakkeen kautta. Palautekysely sisälsi kysymyksiä oppaan sisältöön ja rakenteeseen liittyen. Saamamme palaute oli positiivista ja rakentavaa; pystyimme palautteen avulla tekemään oppaasta toimivamman. Palautteesta selvisi, että osalle kyselyyn vastanneista aihe oli tuttu ja osalle puolestaan vieraampaa.
Avainsanat: ADHD, erityistarpeet, kohtaaminen, käytöshäiriöt, lapset, seurakunta