Raidevirtapiirin toiminta raitiotieliikenteessä
Tuovinen, Jyrki (2024)
Tuovinen, Jyrki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää raitiotien raidevirtapiirin toimintaa ja ohjeistaa kuljettajien toimintaa vaihdealueilla. Raidevirtapiirit ovat vaihteiden lukituspiirejä, joiden ansiosta vaihde lukitaan suistumisien ehkäisemiseksi ja turvallisen vaihdealueen ylityksen turvaamiseksi. Työssä perehdyttiin Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen Pasilan puoleisen toteutuksen seurantaan ja rakentamiseen. Pasilan alueella uusi vaihteenohjausjärjestelmä poikkesi muun kantakaupungin laitteistoista opastimien toiminnallisuudella, ja näin ollen ajo-ohjeistusta oli tarpeellinen päivittää.
Työssä käytettiin aineistoja hankkeen rakennusprojektin ajalta, Väyläviraston ratateknisiä ohjeita ja Helsingin kaupungin raitioteiden suunnitteluohjeita. Sähköturvallisuuteen liittyvät vaatimukset oli määritelty SFS-standardeissa.
Kalastamasta Pasilaan -hankkeen rakentaminen sijoittui vuosille 2021–2024 ja tämän opinnäytetyön seuranta sijoittui vuosille 2022–2024. Työhön kerättiin aineistoa rakentamisen ajalta, ja käyttödataa oli mahdollista kerätä koeajojen aikaan kesältä 2024. Hanke luovutettiin toukokuussa 2024 ja liikennöinti aloitettiin elokuussa 2024 koeajojen jälkeen. Rakentamisen ajalta huomioitiin suunnitelmien parannuskohteita, ja näitä kohtia olisi tarkoitus hyödyntää seuraavissa rakennusprojekteissa.
Työssä käytettiin aineistoja hankkeen rakennusprojektin ajalta, Väyläviraston ratateknisiä ohjeita ja Helsingin kaupungin raitioteiden suunnitteluohjeita. Sähköturvallisuuteen liittyvät vaatimukset oli määritelty SFS-standardeissa.
Kalastamasta Pasilaan -hankkeen rakentaminen sijoittui vuosille 2021–2024 ja tämän opinnäytetyön seuranta sijoittui vuosille 2022–2024. Työhön kerättiin aineistoa rakentamisen ajalta, ja käyttödataa oli mahdollista kerätä koeajojen aikaan kesältä 2024. Hanke luovutettiin toukokuussa 2024 ja liikennöinti aloitettiin elokuussa 2024 koeajojen jälkeen. Rakentamisen ajalta huomioitiin suunnitelmien parannuskohteita, ja näitä kohtia olisi tarkoitus hyödyntää seuraavissa rakennusprojekteissa.