Vuorovaikutuksen vahvistaminen toiminnan kautta : toimintaterapiaryhmä autismikirjolla oleville aikuisille
Ahokas, Siiri (2024)
Ahokas, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125920
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriön kliiniseen oirekuvaan kuuluvat vuorovaikutuksen haasteet, kuten vaikeudet keskustelukumppanin eleiden ja ilmeiden tulkitsemisessa ja kommunikoinnin vastavuoroisuudessa. Tässä kehittämistyössä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida autismikirjolla oleville aikuisille päivätoiminnan asiakkaille toimintaterapiaryhmä. Ryhmän tavoitteena oli tarjota siihen osallistuville päivätoiminnan asiakkaille kannustusta ja positiivisia kokemuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja ryhmässä toimimiseen liittyen toiminnan kautta. Tämä opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä ja sen yhteistyökumppanina on toiminut Autismisäätiön ohjaus- ja valmennuspalveluiden päivätoiminta.
Ryhmän suunnittelun teoriapohjaan kuuluivat ymmärrys autismikirjon häiriöstä ja sen vaikutuksesta ihmisen kykyyn olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Ryhmän suunnittelussa hyödynnettiin toimintaterapiaryhmiin liittyviä teorioita, kuten Linda Finlayn ryhmäkerran strukturointia ja ryhmien jaottelua sekä Marilyn B. Colen ajatuksia ryhmän dynamiikkaan ja ryhmäprosessiin liittyen. Ryhmässä hyödynnettyjen toimintojen, käsitöiden ja puutarhanhoidon, terapeuttiset ominaisuudet ja niiden hyödyntäminen toimintaterapiaryhmässä kuuluivat myös teoriapohjaan.
Toteutetun terapiaryhmän arviointi osoitti, että toteutetussa ryhmässä hyödynnettyjen menetelmien, eli käsityö- ja puutarhatoiminnan kautta oli mahdollista saada aikaan vuorovaikutusta ryhmässä. Toimintaterapiaryhmällä pystyttiin hyvin vastaamaan asiakkaiden ja yhteistyökumppanin tarpeisiin kehittämistyöhön liittyen.
Kehittämistyössä suunniteltu ja toteutettu ryhmä on mahdollista toteuttaa uudelleen osana kehittämistyötä laadittujen ohjeiden pohjalta. Tämä ryhmä on yksi uusi keino, jolla voidaan pyrkiä positiivisesti vaikuttamaan aikuisten, joilla on autismikirjon häiriö, sosiaaliseen osallisuuteen ja vuorovaikutusmahdollisuuksiin.
Ryhmän suunnittelun teoriapohjaan kuuluivat ymmärrys autismikirjon häiriöstä ja sen vaikutuksesta ihmisen kykyyn olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Ryhmän suunnittelussa hyödynnettiin toimintaterapiaryhmiin liittyviä teorioita, kuten Linda Finlayn ryhmäkerran strukturointia ja ryhmien jaottelua sekä Marilyn B. Colen ajatuksia ryhmän dynamiikkaan ja ryhmäprosessiin liittyen. Ryhmässä hyödynnettyjen toimintojen, käsitöiden ja puutarhanhoidon, terapeuttiset ominaisuudet ja niiden hyödyntäminen toimintaterapiaryhmässä kuuluivat myös teoriapohjaan.
Toteutetun terapiaryhmän arviointi osoitti, että toteutetussa ryhmässä hyödynnettyjen menetelmien, eli käsityö- ja puutarhatoiminnan kautta oli mahdollista saada aikaan vuorovaikutusta ryhmässä. Toimintaterapiaryhmällä pystyttiin hyvin vastaamaan asiakkaiden ja yhteistyökumppanin tarpeisiin kehittämistyöhön liittyen.
Kehittämistyössä suunniteltu ja toteutettu ryhmä on mahdollista toteuttaa uudelleen osana kehittämistyötä laadittujen ohjeiden pohjalta. Tämä ryhmä on yksi uusi keino, jolla voidaan pyrkiä positiivisesti vaikuttamaan aikuisten, joilla on autismikirjon häiriö, sosiaaliseen osallisuuteen ja vuorovaikutusmahdollisuuksiin.