Toimintaterapeuttien käyttämiä nuorten psyykkisten taitojen arviointimenetelmiä
Kurkela, Niina; Laine, Sanna (2024)
Kurkela, Niina
Laine, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125933
Tiivistelmä
Tämän laadullisin menetelmin toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella nuorten asiakkaiden kanssa työskentelevien toimintaterapeuttien käyttämiä psyykkisten taitojen arviointimenetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimintaterapeuttien kokemuksia menetelmien käytöstä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii HUS Psykiatrian tulosyksikön nuorisopsykiatrian linjan toimintaterapeutit.
Opinnäytetyön taustateoriana hyödynnetään toimintaterapianimikkeistöä, sillä se antaa kuvauksen ihmisen psyykkisistä taidoista ja niiden kehittymisestä. Toimintaterapianimikkeistö myös tukee ja ohjaa toimintaterapeuttien tekemää arviointityötä Suomessa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely jaettiin Toimintaterapeuttiliiton postituslistalla oleville toimintaterapeuteille sekä viidessä toimintaterapia-aiheisessa Facebook-ryhmässä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että kyselyn vastaajat käyttävät nuorten psyykkisten taitojen arvioimisessa MOHOST, OSA, AMPS, COPM ja VQ nimisiä toimintaterapian menetelmiä, taideterapiaan pohjautuvaa Mai Color Glossarya, sekä haastattelua ja havainnointia. Tulosten perusteella päädyttiin johtopäätökseen, että toimintaterapiassa ei ajankohtaisesti ole olemassa arviointimenetelmää, joka keskittyisi pelkästään psyykkisten taitojen arvioimiseen. Tähän voi vaikuttaa se, että toimintaterapian eri teorioissa ei selkeästi ja yksiselitteisesti määritellä psyykkisiä taitoja.
Aihe on ajankohtainen, sillä nuorten mielenterveyspalvelujen kysyntä sekä käyttö ovat lisääntyneet viime aikoina merkittävästi. Toimintaterapeutin tekemä monipuolinen ja kattava arviointityö on osoittautunut tärkeäksi osaksi psyykkisesti oireilevan nuoren moniammatillisessa kuntoutuksessa, eikä sen merkitys tule vähenemään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön taustateoriana hyödynnetään toimintaterapianimikkeistöä, sillä se antaa kuvauksen ihmisen psyykkisistä taidoista ja niiden kehittymisestä. Toimintaterapianimikkeistö myös tukee ja ohjaa toimintaterapeuttien tekemää arviointityötä Suomessa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely jaettiin Toimintaterapeuttiliiton postituslistalla oleville toimintaterapeuteille sekä viidessä toimintaterapia-aiheisessa Facebook-ryhmässä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että kyselyn vastaajat käyttävät nuorten psyykkisten taitojen arvioimisessa MOHOST, OSA, AMPS, COPM ja VQ nimisiä toimintaterapian menetelmiä, taideterapiaan pohjautuvaa Mai Color Glossarya, sekä haastattelua ja havainnointia. Tulosten perusteella päädyttiin johtopäätökseen, että toimintaterapiassa ei ajankohtaisesti ole olemassa arviointimenetelmää, joka keskittyisi pelkästään psyykkisten taitojen arvioimiseen. Tähän voi vaikuttaa se, että toimintaterapian eri teorioissa ei selkeästi ja yksiselitteisesti määritellä psyykkisiä taitoja.
Aihe on ajankohtainen, sillä nuorten mielenterveyspalvelujen kysyntä sekä käyttö ovat lisääntyneet viime aikoina merkittävästi. Toimintaterapeutin tekemä monipuolinen ja kattava arviointityö on osoittautunut tärkeäksi osaksi psyykkisesti oireilevan nuoren moniammatillisessa kuntoutuksessa, eikä sen merkitys tule vähenemään tulevaisuudessa.