Täysiaikaisen vastasyntyneen tutkiminen synnytyssalissa -opetusvideo
Khezernajad, Ahdia; Sallahi, Merve (2023)
Khezernajad, Ahdia
Sallahi, Merve
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125941
Tiivistelmä
Kätilötyöhön kuuluu vastasyntyneen vauvan tutkiminen ja yleisvoinnin tarkkailu. Vastasyntyneen vauvan tutkiminen alkaa heti ensimmäisen minuutin aikana vauvan ollessa äitinsä kanssa ihokontaktissa. Ensimmäisen minuutin aikana tutkitaan vauvan yleisvointi Apgar- pisteytysjärjestelmää käyttäen. Pisteytysjärjestelmällä arvioidaan vauvan tarpeellinen hapetus-, sekä elvytystarve. Kätilö mittaa synnytyssalissa myös vastasyntyneen pituuden, painon ja päänympäryksen, sekä ottaa kontrollit.
Tässä opinnäytetyössä perehdymme terveen täysiaikaisen vastasyntyneen vauvan tutkimiseen, joka toteutetaan synnytyssalissa ennen lapsivuodeosastolle siirtymistä. Kehittämistehtävämme oli selvittää, miten terve täysiaikainen vastasyntynyt tutkitaan synnytyssalissa tehdä hyvä opetusvideo kätilötutkinnolle terveen täysiaikaisen vastasyntyneen tutkimisesta.
Opetusvideot ovat yhtä tehokkaita kuin lähiopetus ja oppilaat kokevat ne hyödyllisiksi asioiden kertaamiseen. Kätilö tutkinto ei kata tarpeeksi teknisiä taitoja, joten tässä opinnäytetyössä opetusvideon tekeminen kehitti myös meidän tekijöiden taitoja. Opetusvideot ovat lupaava strategia kehittää kliinistä osaamista. Opetusvideon tekoprosessia jaettiin käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen, editointiin ja julkaisemiseen.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyötä, jossa etenimme lineaarisessa muodossa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarve opetusvideolle tuli suoraan tilaajaltamme Metropolia Ammattikorkeakoulun kätilötutkinnolta. Opetusvideon kehitystavoitteena on parantaa kätilöopiskelijoiden ammattitaitoa. Toiminta pohjautuu työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien kanssa koottuun visioon kehittämisen tarpeista, kohteista ja tavoitteista. Opetusvideo tulee käyttöön opettajan työkaluksi, sekä esimerkiksi opiskelun tueksi ja ammattitaidon kehittämiseksi.
Tässä opinnäytetyössä perehdymme terveen täysiaikaisen vastasyntyneen vauvan tutkimiseen, joka toteutetaan synnytyssalissa ennen lapsivuodeosastolle siirtymistä. Kehittämistehtävämme oli selvittää, miten terve täysiaikainen vastasyntynyt tutkitaan synnytyssalissa tehdä hyvä opetusvideo kätilötutkinnolle terveen täysiaikaisen vastasyntyneen tutkimisesta.
Opetusvideot ovat yhtä tehokkaita kuin lähiopetus ja oppilaat kokevat ne hyödyllisiksi asioiden kertaamiseen. Kätilö tutkinto ei kata tarpeeksi teknisiä taitoja, joten tässä opinnäytetyössä opetusvideon tekeminen kehitti myös meidän tekijöiden taitoja. Opetusvideot ovat lupaava strategia kehittää kliinistä osaamista. Opetusvideon tekoprosessia jaettiin käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen, editointiin ja julkaisemiseen.
Opinnäytetyömme oli kehittämistyötä, jossa etenimme lineaarisessa muodossa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarve opetusvideolle tuli suoraan tilaajaltamme Metropolia Ammattikorkeakoulun kätilötutkinnolta. Opetusvideon kehitystavoitteena on parantaa kätilöopiskelijoiden ammattitaitoa. Toiminta pohjautuu työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien kanssa koottuun visioon kehittämisen tarpeista, kohteista ja tavoitteista. Opetusvideo tulee käyttöön opettajan työkaluksi, sekä esimerkiksi opiskelun tueksi ja ammattitaidon kehittämiseksi.