Työhyvinvoinnin vaikutus työssä suoriutumiseen ja sen merkitys organisaatiossa
Koski, Katariina (2024)
Koski, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125909
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisen palvelualan organisaation työhyvinvoinnin tilaan ja tuodaan esille sen vaikutuksia työntekijöihin ja heidän suoriutumiseensa. Tutkimuskysymyksiä nousi kolme: työntekijöiden työhyvinvointi, työntekijöiden suoriutuminen ja työntekijöiden työhyvinvoinnin vaikutus työssä suoriutumiseen. Näitä kysymyksiä lähdettiin selvittämään kaksiosaisella teemahaastattelulla, joka toteutettiin kohdeorganisaation toimitilahuoltajien toimintayksikössä kesäkuussa vuonna 2023. Tulosten analyysin avulla selvitettiin työhyvinvoinnin ja suoriutumisen välisiä yhteyksiä sekä tunnistettiin työhyvinvointiin negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla. Työn perustana toimii kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin työhyvinvointiin, suoriutumiseen ja näiden vaikutuksiin organisaatiossa. Haastattelukysymykset perustuivat tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen ja jo käytössä oleviin työhyvinvointikyselyihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä organisaation ymmärrystä työtekijöiden työhyvinvoinnista ja luoda toimenpidesuunnitelma löydettyjen haasteiden korjaamiseksi. Toimenpidesuunnitelman lisäksi haluttiin tarjota tietoa miten ja miksi työntekijöiden haasteet ovat mahdollisesti syntyneet, sekä antaa organisaatiolle keinoja perimmäisten syiden ratkaisemiseksi. Työntekijöiden kokemuksia tutkittiin tarkastelemalla heidän toimintaansa ja päätöksentekoonsa mahdollisesti vaikuttavia heuristiikkoja ja vinoumia. Lisäksi organisaatiolle esitettiin keinoja vinoumien ja heuristiikkojen vaikutusten lievittämiseksi ja ratkaisemiseksi.
Tulosten hajonnan johdosta työntekijöiden työhyvinvoinnista ei voitu tehdä yleistävää lausuntoa, mutta tulosten perusteella suoriutumisen voi tulkita olevan yhteydessä työntekijöiden työhyvinvointiin: Työntekijät, jotka kokivat työhyvinvointinsa hyväksi, suoriutuivat työssään kohtalaisesti, heikosti työssään voivat työntekijät suoriutuivat heikosti ja tyydyttävästi työhyvinvointinsa arvioinut työntekijä suoriutui tyydyttävästi. Opinnäytetyön tutkimuksen pienen otoskoon takia tuloksia ei voi pitää täysin luotettavina. Saatu tulos on kuitenkin yhtäläinen opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa esille tuotujen näkemysten kanssa.
Tutkimustulosten pohjalta laadittiin organisaatiolle oma toimenpidesuunnitelma, jossa hyödynnettiin pelillistämistä. Pelillistämällä organisaation toimintaa voidaan edesauttaa positiivisen työympäristön luomista, jossa muun muassa pistejärjestelmällä, sijoitustauluilla, palkinnoilla ja sosiaalisella todistusaineistolla vedotaan ihmisten sisäiseen onnistumisen, kilpailemisen ja sosiaalisen tunnistuksen tarpeeseen. Toimenpidesuunnitelmassa esitellään kolme konkreettista malliesimerkkiä, joilla pelillistäminen voidaan ottaa osaksi organisaation toimintaa.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla. Työn perustana toimii kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin työhyvinvointiin, suoriutumiseen ja näiden vaikutuksiin organisaatiossa. Haastattelukysymykset perustuivat tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen ja jo käytössä oleviin työhyvinvointikyselyihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä organisaation ymmärrystä työtekijöiden työhyvinvoinnista ja luoda toimenpidesuunnitelma löydettyjen haasteiden korjaamiseksi. Toimenpidesuunnitelman lisäksi haluttiin tarjota tietoa miten ja miksi työntekijöiden haasteet ovat mahdollisesti syntyneet, sekä antaa organisaatiolle keinoja perimmäisten syiden ratkaisemiseksi. Työntekijöiden kokemuksia tutkittiin tarkastelemalla heidän toimintaansa ja päätöksentekoonsa mahdollisesti vaikuttavia heuristiikkoja ja vinoumia. Lisäksi organisaatiolle esitettiin keinoja vinoumien ja heuristiikkojen vaikutusten lievittämiseksi ja ratkaisemiseksi.
Tulosten hajonnan johdosta työntekijöiden työhyvinvoinnista ei voitu tehdä yleistävää lausuntoa, mutta tulosten perusteella suoriutumisen voi tulkita olevan yhteydessä työntekijöiden työhyvinvointiin: Työntekijät, jotka kokivat työhyvinvointinsa hyväksi, suoriutuivat työssään kohtalaisesti, heikosti työssään voivat työntekijät suoriutuivat heikosti ja tyydyttävästi työhyvinvointinsa arvioinut työntekijä suoriutui tyydyttävästi. Opinnäytetyön tutkimuksen pienen otoskoon takia tuloksia ei voi pitää täysin luotettavina. Saatu tulos on kuitenkin yhtäläinen opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa esille tuotujen näkemysten kanssa.
Tutkimustulosten pohjalta laadittiin organisaatiolle oma toimenpidesuunnitelma, jossa hyödynnettiin pelillistämistä. Pelillistämällä organisaation toimintaa voidaan edesauttaa positiivisen työympäristön luomista, jossa muun muassa pistejärjestelmällä, sijoitustauluilla, palkinnoilla ja sosiaalisella todistusaineistolla vedotaan ihmisten sisäiseen onnistumisen, kilpailemisen ja sosiaalisen tunnistuksen tarpeeseen. Toimenpidesuunnitelmassa esitellään kolme konkreettista malliesimerkkiä, joilla pelillistäminen voidaan ottaa osaksi organisaation toimintaa.