Sosiaalinen kestävyys varhaiskasvatuksessa
Rintakorpi, Kati (2024)
Rintakorpi, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100325999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100325999
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä artikkelissa sosiaalisesti kestävän kehityksen käsitettä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa esimerkiksi yhteisön turvallisuutta, sen jäsenten osallisuutta, yhteenkuuluvuutta ja demokratiaa. Pohdin minkä laatuinen ja miten toteutettu varhaiskasvatus olisi sosiaalisesti kestävää. Käytän tukenani Mathien ja Walsin (2022) Koko koulu kasvattaa -lähestymistapaa kestävään kehitykseen. Näkemykseni mukaan sosiaalisen kestävyyden toteutuminen on puutteellista tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa. Ensinnäkin varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisten roolien välillä on jännitteitä eikä eri ammattiryhmien asiantuntijuus ole jaettua siten, että työntekijät pystyisivät luomaan yhdessä tulkintoja ja ymmärrystä yhteisestä toiminnan kohteesta. Toinen merkittävä tekijä on varhaiskasvatuksen vakava henkilöstöpula, jonkatakia varhaiskasvatuksessa toimii sijaisina paljon epäpäteviä ja vaihtuvia sijaisia. Pitkäjänteinen kehittämistyö on tässä tilanteessa vaikeaa.