Omaohjaajan opas: lastensuojelun erityisyksikkö
Savela, Reetta; Väänänen, Milla (2024)
Lataukset:
Savela, Reetta
Väänänen, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725740
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee lastensuojelun erityisyksikön omaohjaajatyötä. Rajasimme aiheen erityisyksiköihin, koska työskentelemme niissä ja halusimme syventyä aiheeseen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena valmistui omaohjaajille tarkoitettu opas. Oppaan ulkoasu on suunniteltu Canva–sovelluksella. Opinnäytetyömme on kehittämispainotteinen. Tavoitteenamme oli suunnitella ja tehdä opas, jota voidaan hyödyntää lastensuojelun erityisyksiköissä omaohjaajatyöhön perehdyttäessä. Opinnäytetyössämme toimeksiantajana toimii Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva lastensuojelun erityisyksikkö, joka on tarkoitettu 12–17-vuotiaille asiakkaille. Opinnäytetyössä avaamme oppaan kehittämisvaiheet.
Teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun sijaishuoltoa, omaohjaajatyötä, lastensuojelua määritteleviä lakeja, sekä ammatillista vuorovaikutussuhdetta. Käytimme opinnäytetyössämme hakutietokantoina muun muassa LUC-Finnaa ja Google Scholaria. Pääosassa lähdemateriaaleina toimivat Marjatta Bardyn toimittama teos, Lastensuojelun ytimissä, sekä Sosiaali- ja terveysministeriön laatima Lastensuojelun laatusuositus.
Opinnäytetyömme tuotos on rajattu erityisyksiköihin. Lastensuojelun erityisyksiköt tarjoavat suojaa ja hoivaa erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Omaohjaajatyö on olennainen osa lastensuojelun erityisyksiköitä, jossa jokaisella asiakkaalla on nimettynä omaohjaajat. Tämä tarkoittaa yksilöllistä tukea ja ohjausta asiakkaan arjessa, huomioiden hänen tarpeensa ja vahvuutensa. Omaohjaajatyön tarkoituksena on tarjota asiakkaille turvallinen ympäristö kasvaa ja kehittyä. Tavoitteena on edistää asiakkaiden hyvinvointia, sosiaalisia taitoja ja terveyttä.
Opinnäytetyömme avulla pyrimme selvittämään omaohjaajatyön merkitystä ja sisältöä lastensuojelun erityisyksikössä. Omaohjaajat ovat avainasemassa tarjotessaan tukea ja ohjausta asiakkaille haastavissa elämäntilanteissa ja tämä kyseinen opinnäytetyöhön pohjautuva opas on työkaluna auttamassa heitä omaohjaajatyöhön perehtymisessä ja omaohjaajatyön tekemisessä.
Teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun sijaishuoltoa, omaohjaajatyötä, lastensuojelua määritteleviä lakeja, sekä ammatillista vuorovaikutussuhdetta. Käytimme opinnäytetyössämme hakutietokantoina muun muassa LUC-Finnaa ja Google Scholaria. Pääosassa lähdemateriaaleina toimivat Marjatta Bardyn toimittama teos, Lastensuojelun ytimissä, sekä Sosiaali- ja terveysministeriön laatima Lastensuojelun laatusuositus.
Opinnäytetyömme tuotos on rajattu erityisyksiköihin. Lastensuojelun erityisyksiköt tarjoavat suojaa ja hoivaa erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Omaohjaajatyö on olennainen osa lastensuojelun erityisyksiköitä, jossa jokaisella asiakkaalla on nimettynä omaohjaajat. Tämä tarkoittaa yksilöllistä tukea ja ohjausta asiakkaan arjessa, huomioiden hänen tarpeensa ja vahvuutensa. Omaohjaajatyön tarkoituksena on tarjota asiakkaille turvallinen ympäristö kasvaa ja kehittyä. Tavoitteena on edistää asiakkaiden hyvinvointia, sosiaalisia taitoja ja terveyttä.
Opinnäytetyömme avulla pyrimme selvittämään omaohjaajatyön merkitystä ja sisältöä lastensuojelun erityisyksikössä. Omaohjaajat ovat avainasemassa tarjotessaan tukea ja ohjausta asiakkaille haastavissa elämäntilanteissa ja tämä kyseinen opinnäytetyöhön pohjautuva opas on työkaluna auttamassa heitä omaohjaajatyöhön perehtymisessä ja omaohjaajatyön tekemisessä.