Ohjaamo toiminnan kehittäminen TE2024 uudistuksessa Pieksämäellä
Viinikainen, Ronja (2024)
Viinikainen, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ohjaamo Pieksämäen palvelukokonaisuutta, niin, että alle 30-vuotias nuori saa monialaista tukea riittävällä laadulla ja laajuudella. Työn lopputuloksena syntyi Ohjaamo Pieksämäen palvelumalli, jonka tarkoitus on tukea ammattilaisia nuorten sujuvissa siirtymisissä kohti työtä ja koulutusta. Palvelumallissa huomioitiin Ohjaamo toiminnalle määritellyt valtakunnalliset perusteet. Palvelumallilla pyrittiin vastaamaan työ- ja elinkeinopalveluiden uudistukseen, jossa palvelut siirtyvät valtiolta kunnille.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa palvelumallin muodostumiseen käytettiin työpajamenetelmää. Ennen työpajoja alkutilanteen kartoitukseen käytettiin apuna SWOT-analyysia Ohjaamon tämänhetkisestä tilanteesta sekä palveluja käyttävien nuorten ja Ohjaamolla työskentelevien työntekijöiden haastatteluja. Näiden kartoituksien avulla syntyi kolme eri teemaista työpajaa. Työpajojen avulla onnistuttiin määrittelemään konkreettiset kehittämiskohteet ja tuottamaan tarpeisiin vastaava palvelumalli.
Palvelumallin käyttöönotosta, hyödyllisyydestä ja onnistumisesta lähettiin Webropol-kysely. Kysely lähetettiin Ohjaamolla toimivien työntekijöiden esihenkilöille sekä muutoin Ohjaamon toimintaan vaikuttaville päättäville tahoille. Vastausprosentti oli 63 ja 80 % koki palvelumallin olevan onnistunut ja käyttöönotettavissa. Palvelumallin koettiin selkeyttävän ja tuovan Ohjaamon toimintaa näkyvämmäksi.
Palvelumallin käyttöönotossa korostui sidosryhmien välinen yhteistyö ja säännöllinen palvelumallin tarkastelu Ohjaamon toimivuuden kannalta.
Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia palvelumallin toimivuutta ja sen vaikuttavuutta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa palvelumallin muodostumiseen käytettiin työpajamenetelmää. Ennen työpajoja alkutilanteen kartoitukseen käytettiin apuna SWOT-analyysia Ohjaamon tämänhetkisestä tilanteesta sekä palveluja käyttävien nuorten ja Ohjaamolla työskentelevien työntekijöiden haastatteluja. Näiden kartoituksien avulla syntyi kolme eri teemaista työpajaa. Työpajojen avulla onnistuttiin määrittelemään konkreettiset kehittämiskohteet ja tuottamaan tarpeisiin vastaava palvelumalli.
Palvelumallin käyttöönotosta, hyödyllisyydestä ja onnistumisesta lähettiin Webropol-kysely. Kysely lähetettiin Ohjaamolla toimivien työntekijöiden esihenkilöille sekä muutoin Ohjaamon toimintaan vaikuttaville päättäville tahoille. Vastausprosentti oli 63 ja 80 % koki palvelumallin olevan onnistunut ja käyttöönotettavissa. Palvelumallin koettiin selkeyttävän ja tuovan Ohjaamon toimintaa näkyvämmäksi.
Palvelumallin käyttöönotossa korostui sidosryhmien välinen yhteistyö ja säännöllinen palvelumallin tarkastelu Ohjaamon toimivuuden kannalta.
Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia palvelumallin toimivuutta ja sen vaikuttavuutta tulevaisuudessa.