En modell på problembaserat lärande i tekniska studier
Sved, Holger (2008)
Sved, Holger
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426075
Tiivistelmä
Tehtävänä oli selvittää, miten ongelmakeskeistä oppimista voitaisiin soveltaa Svenska yrkeshögskolanin insinöörikoulutuksessa. Opetus keskittyi opiskelijoiden tapaan kohdata todellisia ongelmia ja löytää niihin ratkaisuja. Teoria-aineiden ja käytännönaineiden välille syntyi luonnollinen integrointi. Työstä löytyy konkreettisia esimerkkejä opetuskokonaisuuksista, joissa näytetään, kuinka aineintegrointi voisi tapahtua, ja mikä ongelmakeskeisen opetuksen perusajatus on. Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusmallia ja hermeneuttista analyysia jolla selvitettiin, miten ongelmakeskeinen opetus, PBL - kursseja suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan. Työn empiirisessä osassa selvitettiin kvantitatiivisin menetelmin, kuinka Svenska yrkeshögskolanin opiskelijat kokevat tämänhetkisen opetuksen ja toisaalta myös kvalitatiivisin menetelmin ongelmakeskeisen opetuksen. Tulokset osoittivat, että opetuksen kriittinen tarkastelu on oikeutettua ja että uusajattelulle löytyy reilusti tilaa. Opetus olisi todennäköisesti tällä opetusmenetelmällä mielenkiintoisempaa ja enemmän todellisuuteen tiivisti liittyvää.