Henkilöbrändin muodostuminen ja hyödyt sosiaalisessa mediassa
Tolonen, Leevi (2024)
Tolonen, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426063
Tiivistelmä
Tutkimuksen tutkimusongelmana oli, miten kehittää omaa henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli yleisellä tasolla kokonaisvaltaisesti ymmärtää henkilöbrändiä niin käsitteenä kuin siihen liittyvissä asioissakin. Kokonaisvaltaisen ymmärtämisen lisäksi tutkimusta ohjasi syy- seuraussuhteiden selvittäminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kolmesta keskeisestä teemasta. Ensimmäisenä teemana oli henkilöbrändi. Tämä kattoi käsitteen määrittelemisen sekä siihen keskeisesti liittyvät asiat. Toinen teema koski sosiaalisen median roolia henkilöbrändin muodostumisen kannalta. Tässä pureuduttiin sosiaalisen median keskeisiin asioihin, kuten sisällöntuotantoon ja sitouttamiseen. Tutkimuksessa syvennyttiin myös kolmeen sosiaalisen median kanavaan. Valikoidut kanavat olivat Facebook, Instagram sekä TikTok. Viimeinen teema koski henkilöbrändin tuomia konkreettisia hyötyjä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselomakkeen avulla, johon vastasi peräti 190 vastaajaa.
Vastaajien vastauksista voitiin päätellä vastaajien olevan yllättävänkin hyvin perillä henkilöbrändiä koskevista asioista. Suurin osa ei tästä huolimatta pyrkinyt aktiivisesti lisäämään sosiaalisen median kanaviensa seuraajamääriä. Toiseksi sisällön tuotannon merkitys nähtiin erittäin tärkeänä asiana henkilöbrändiä tukevana tekijänä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kolmesta keskeisestä teemasta. Ensimmäisenä teemana oli henkilöbrändi. Tämä kattoi käsitteen määrittelemisen sekä siihen keskeisesti liittyvät asiat. Toinen teema koski sosiaalisen median roolia henkilöbrändin muodostumisen kannalta. Tässä pureuduttiin sosiaalisen median keskeisiin asioihin, kuten sisällöntuotantoon ja sitouttamiseen. Tutkimuksessa syvennyttiin myös kolmeen sosiaalisen median kanavaan. Valikoidut kanavat olivat Facebook, Instagram sekä TikTok. Viimeinen teema koski henkilöbrändin tuomia konkreettisia hyötyjä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselomakkeen avulla, johon vastasi peräti 190 vastaajaa.
Vastaajien vastauksista voitiin päätellä vastaajien olevan yllättävänkin hyvin perillä henkilöbrändiä koskevista asioista. Suurin osa ei tästä huolimatta pyrkinyt aktiivisesti lisäämään sosiaalisen median kanaviensa seuraajamääriä. Toiseksi sisällön tuotannon merkitys nähtiin erittäin tärkeänä asiana henkilöbrändiä tukevana tekijänä.