Digitaalisen 3D-dioraaman luonti Blenderillä
Haataja, Sari (2024)
Haataja, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626481
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytiin läpi digitaalisen 3D-dioraaman luonti kuvien ja lyhyiden selitysten avulla, jotta lukija voi helposti luoda oman dioraaman. Tarkoituksena oli, että lukijalla on jo hieman kokemusta Blender- ohjelman käytöstä. Aiheeksi valikoitui tietokonehuone ikkunalla. Työn alussa esiteltiin dioraaman sekä Blender-ohjelman taustaa ja historiaa.
Työn toteutuksessa käytiin vaihe vaiheelta läpi, miten luodaan yksinkertainen dioraama, miten siihen liitetään erilaisia materiaaleja sekä miten käytetään valmista kirjastoa huonekalujen luontiin. Dioraama rakennettiin Blender 4.0 -ohjelmalla, ja työn aikana hyödynnettiin Paint-ohjelmalla tehtyä luonnosta. Tuloksena syntyi yksinkertainen huone, jossa oli yksityiskohtina erilaiset valaistukset ja kirjastosta saatavat huonekalut sekä materiaalien karkeuksien muokkaus.
Johtopäätöksenä todettiin, että Blender on monipuolinen työkalu digitaaliseen 3D-mallinnukseen ja dioraamojen luontiin, ja sen käyttömahdollisuudet ovat laajat. Jatkokehityksenä olisi hyvä tutkia, kuinka tilaan liitetään lisäominaisuuksia kuten ääntä ja liikettä. Esimerkiksi ulkoa tulevaa linnun laulua ja tietokoneen tuulettimen pyöriminen.
Työn toteutuksessa käytiin vaihe vaiheelta läpi, miten luodaan yksinkertainen dioraama, miten siihen liitetään erilaisia materiaaleja sekä miten käytetään valmista kirjastoa huonekalujen luontiin. Dioraama rakennettiin Blender 4.0 -ohjelmalla, ja työn aikana hyödynnettiin Paint-ohjelmalla tehtyä luonnosta. Tuloksena syntyi yksinkertainen huone, jossa oli yksityiskohtina erilaiset valaistukset ja kirjastosta saatavat huonekalut sekä materiaalien karkeuksien muokkaus.
Johtopäätöksenä todettiin, että Blender on monipuolinen työkalu digitaaliseen 3D-mallinnukseen ja dioraamojen luontiin, ja sen käyttömahdollisuudet ovat laajat. Jatkokehityksenä olisi hyvä tutkia, kuinka tilaan liitetään lisäominaisuuksia kuten ääntä ja liikettä. Esimerkiksi ulkoa tulevaa linnun laulua ja tietokoneen tuulettimen pyöriminen.