Väestörekisterikeskuksen tietopalvelutuotteiden käytön ja tuottojen jakaantuminen eri asiakasryhmille
Mullari, Liubov (2014)
Mullari, Liubov
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501291730
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu raporttiosuudesta ja produktin kuvauksesta. Työ toteutettiin toimeksiantona Väestörekisterikeskuksen Tietopalvelut-yksikölle. Suurinta osaa produktin tuloksista sekä laskelmia ei sisällytetä julkaistavaan opinnäytetyöhön vaan ne on toimitettu toimeksiantajalle. Opinnäytetyössä kuvattiin esimerkinomaisesti osa produktista, että lukija saa käsityksen tutkimuksen tuloksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Väestörekisterikeskuksen tietopalvelutuotteiden käy-tön ja tuottojen jakaantumista eri asiakasryhmille ja analysoida ryhmien välisiä eroja sekä ver-rata analyysin tuloksia henkilötyötunteihin, joita eri tuoteryhmille on kirjattu. Tavoitteena oli tehdä myös kehitysehdotuksia Väestörekisterikeskuksen tietopalvelutoiminnan resursoinnista.
Vuonna 2013 valtiohallinnossa otettiin käyttöön Kieku-järjestelmä, jonka tarkoituksena oli tu-kea talous- ja henkilöstöhallinnon uudistamisprosesseja. Väestörekisterikeskuksessa aikai-semmin käytössä ollut Meritt-järjestelmä korvattiin Kieku-tietojärjestelmällä lokakuussa 2013, mikä vaikutti mm. kirjanpito- ja tilastotietojen käsittelyyn. Opinnäytetyössä tutkittiin vuoden 2013 Meritt- ja Kieku-järjestelmistä kerättyjä tietoja tietopalvelutuotteista ja
-asiakkaista.
Opinnäytetyön tuloksena on julkisoikeudellisten ja liiketaloudellisten tuotteiden tuottojen ja käyttömäärien laskelmia sekä henkilötyötuntien käyttömäärien ja asiakasryhmien tuottavuu-den laskelmia johtopäätöksineen. Niiden perusteella on tehty muutama tietopalvelutoiminnan kehitysehdotus. Toimeksiantajalta saadun tiedon mukaan produktin tuloksia on mahdollista käyttää Tietopalvelut-yksikön toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Väestörekisterikeskuksen tietopalvelutuotteiden käy-tön ja tuottojen jakaantumista eri asiakasryhmille ja analysoida ryhmien välisiä eroja sekä ver-rata analyysin tuloksia henkilötyötunteihin, joita eri tuoteryhmille on kirjattu. Tavoitteena oli tehdä myös kehitysehdotuksia Väestörekisterikeskuksen tietopalvelutoiminnan resursoinnista.
Vuonna 2013 valtiohallinnossa otettiin käyttöön Kieku-järjestelmä, jonka tarkoituksena oli tu-kea talous- ja henkilöstöhallinnon uudistamisprosesseja. Väestörekisterikeskuksessa aikai-semmin käytössä ollut Meritt-järjestelmä korvattiin Kieku-tietojärjestelmällä lokakuussa 2013, mikä vaikutti mm. kirjanpito- ja tilastotietojen käsittelyyn. Opinnäytetyössä tutkittiin vuoden 2013 Meritt- ja Kieku-järjestelmistä kerättyjä tietoja tietopalvelutuotteista ja
-asiakkaista.
Opinnäytetyön tuloksena on julkisoikeudellisten ja liiketaloudellisten tuotteiden tuottojen ja käyttömäärien laskelmia sekä henkilötyötuntien käyttömäärien ja asiakasryhmien tuottavuu-den laskelmia johtopäätöksineen. Niiden perusteella on tehty muutama tietopalvelutoiminnan kehitysehdotus. Toimeksiantajalta saadun tiedon mukaan produktin tuloksia on mahdollista käyttää Tietopalvelut-yksikön toiminnan kehittämisessä.