Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten seksuaalisuus ja seurustelu : Opetustuokiot murrosikäisille pojille

Nieminen, Kristiina; Musse, Nawal; Salad, Saba (2012)

 
Avaa tiedosto
DiakHelsinki_NawalMusseKristiinaNieminenSabaSalad_2012.pdf (990.2Kt)
Lataukset: 


Nieminen, Kristiina
Musse, Nawal
Salad, Saba
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714975
Tiivistelmä
Musse, Nawal; Nieminen, Kristiina ja Salad, Saba. Nuorten seksuaalisuus ja seurustelu - Opetustuokiot murrosikäisille pojille. Helsinki, syksy 2012, 36 sivua, 2 liitettä.

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, Terveydenhoitaja (AMK).

Murrosiän kehityserot ovat yksilöllisiä, mutta tapahtuvat yleensä 13–18-vuotiaana. Murrosikä alkaa toisilla hyvin varhaisessa vaiheessa ja toisilla vähän myöhemmin. Eri tutkimuksissa käy ilmi, että nuoret ovat kiinnostuneet seksuaalisuudesta, eivätkä saa siihen liittyvistä ilmiöistä riittävästi tietoa. Työelämäyhteistyötahon pyynnöstä lähdimme suunnittelemaan opetustuokioita 13–16-vuotiaille nuorille.

Kehitystehtävämme oli pitää kaksi toiminnallista seksuaalikasvatustuokiota neljälle–viidelle murrosikäiselle pojalle, jotka asuvat Uudellamaalla sijaitsevassa sijaishuollon yksikössä. Pojat olivat 7.-luokkalainen, kaksi 8.-luokkalaista ja yksi 9.-luokkalainen, eli juuri murrosiässä. Pidimme kaksi 45 minuutin pituista opetustuokiota
pojille sijaishuollon yksikön ryhmätilassa. Molemmissa tuokiossa oli mukana poikien ohjaaja.

Ensimmäisessä tuokiossa keskustelemalla kävimme läpi lyhyesti murrosiän muutoksia. Lisäksi ohjasimme poikia keskustelemaan kanssamme seksuaalisuuden portaista askartelemiemme kuvakorttien avulla. Toisessa opetustuokiossa teimme harjoitustehtäviä yhdessä. Lisäksi kokoonnuimme pyöreän pöydän
ääreen keskustelemaan Turvallisex!-pelikorttien avulla seurustelun pelisäännöistä, seksuaalioikeuksista, itsemääräämisoikeudesta, seksuaalisesta kaltoinkohtelusta
ja intimiteettisuojasta. Annoimme jokaiselle pojalle pelikortin, josta yksitellen jokainen luki kysymyksen ja muut pohtivat yhdessä vastausta.

Opetustuokion tarkoituksena oli vahvistaa nuorten itsetuntoa seksuaalisuudesta ja omista voimavaroistaan. Tuokion aikana pojat uskalsivat esittää kysymyksiä. Pojat osoittivat kiinnostustaan tuokiota kohtaan kuuntelemalla tarkkaan. Saimme
hyvää palautetta sekä nuorilta että ohjaajilta. Yksi pojista sanoi oppineensa paljon uutta tietoa ja koki tuokion hyödyllisenä. Nuoret osasivat vastata kysymyksiimme, mikä oli merkki onnistuneesta opetustuokiosta. Myös sijaishuollon
yksikön ohjaajat kokivat tuokioiden vastanneen tarvetta ja olivat hyvin tyytyväisiä.

Menestyksemme ja onnistumiselämyksemme takana olivat hyvin suunnitellut opetustuokioiden sisällöt ja kohderyhmälle sopiva menetelmä. Työnjako ja jokaisen jäsenen korkea motivaatio johtivat dynaamiseen ryhmätyöskentelyyn
kehittämistehtävämme eteen.

Asiasanat: seksuaalikasvatus, seksuaalisuus, murrosikä, pojat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste