Selvitys myyjän itsensä johtamisesta ja sen vaikutuksesta menestykseen
Yläoutinen, Ville (2024)
Yläoutinen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää myyjän itsensä johtamisen merkitystä ja sen vaikutuksia myyntimenestykseen. Itsensä johtamisen lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin motivaation merkitystä, huippumyyjän ominaisuuksia sekä myyntitekniikoita. Selvityksen edetessä perehdyttiin tarkasti itsensä johtamisen eri osa-alueisiin sekä muihin myyntityön menestystekijöihin.
Opinnäytetyön selvitys toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Teemahaastatteluissa haastateltiin viittä myyntityössä menestynyttä myyjää erilaisilta toimialoilta. Haastatteluissa käsiteltiin myyjien näkemyksiä itsensä johtamisesta, motivaatiosta, huippumyyjän ominaisuuksista sekä myyntitekniikoista. Haastattelut pohjustettiin lähteisiin perustuvan viiitekehyksen avulla.
Selvityksen tulokset osoittivat, että itsensä johtaminen oli keskeinen tekijä myyjien ammatillisessa kehityksessä ja menestymisessä. Menestyvät myyjät erottuivat kyvyllään asettaa ja seurata tavoitteita, hallita omaa ajankäyttöään sekä tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Tavoitteellisuus yhdisti haastateltavia, ja selkeät tavoitteet edistivät heidän motivaatiotaan ja keskittymistään kehityksen kannalta olennaisiin asioihin. Myyjien itsetuntemus ja jatkuva oppiminen olivat myös tärkeitä ominaisuuksia menestyksen kannalta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että myyjän kyky johtaa itseään vaikuttaa suoraan myyntimenestykseen. Itsensä johtamisen taidot, kuten tavoitteiden asettaminen, itsetuntemus ja jatkuva oppiminen ovat avainasemassa myyjien menestyksessä. Erityisesti tavoitteellisuuden merkitys korostui myyjiä yhdistävänä ominaisuutena. Lisäksi luottamus myyjien ja asiakkaiden välillä, sekä myyjien usko omiin tuotteisiinsa ja palveluihinsa, olivat tärkeitä tekijöitä myyntimenestyksen rakentamisessa.
Opinnäytetyön selvitys toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Teemahaastatteluissa haastateltiin viittä myyntityössä menestynyttä myyjää erilaisilta toimialoilta. Haastatteluissa käsiteltiin myyjien näkemyksiä itsensä johtamisesta, motivaatiosta, huippumyyjän ominaisuuksista sekä myyntitekniikoista. Haastattelut pohjustettiin lähteisiin perustuvan viiitekehyksen avulla.
Selvityksen tulokset osoittivat, että itsensä johtaminen oli keskeinen tekijä myyjien ammatillisessa kehityksessä ja menestymisessä. Menestyvät myyjät erottuivat kyvyllään asettaa ja seurata tavoitteita, hallita omaa ajankäyttöään sekä tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Tavoitteellisuus yhdisti haastateltavia, ja selkeät tavoitteet edistivät heidän motivaatiotaan ja keskittymistään kehityksen kannalta olennaisiin asioihin. Myyjien itsetuntemus ja jatkuva oppiminen olivat myös tärkeitä ominaisuuksia menestyksen kannalta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että myyjän kyky johtaa itseään vaikuttaa suoraan myyntimenestykseen. Itsensä johtamisen taidot, kuten tavoitteiden asettaminen, itsetuntemus ja jatkuva oppiminen ovat avainasemassa myyjien menestyksessä. Erityisesti tavoitteellisuuden merkitys korostui myyjiä yhdistävänä ominaisuutena. Lisäksi luottamus myyjien ja asiakkaiden välillä, sekä myyjien usko omiin tuotteisiinsa ja palveluihinsa, olivat tärkeitä tekijöitä myyntimenestyksen rakentamisessa.