Opetusvideot Cobas e411 -analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteistä
Lahtinen, Noona; Leppälä, Minnamari (2024)
Lahtinen, Noona
Leppälä, Minnamari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931436
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulussa Kliinisen kemian tutkimukset -opintojaksolla bioanalytiikan opiskelijoiden keskeisimpiä tavoitteita on oppia tutkimusten menetelmä- ja mittausperiaatteet, tunnistaa laadunohjauksen menetelmiä ja ymmärtää niiden merkitys sekä oppia käyttämään ja huoltamaan kliiniskemiallisia analysaattoreita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä lyhyitä opetusvideoita Cobas e411 -analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteistä kirjallisten käyttöohjeiden tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Työtä ohjaavat tutkimuskysymykset olivat: miten opetusvideoilla voidaan helpottaa analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteiden oppimista sekä millainen on hyvä opetusvideo ja miten videon pituus vaikuttaa oppimiseen? Videoiden sisällöt suunniteltiin yhdessä Kliinisen kemian tutkimukset -opintojakson vastuuopettajan kanssa. Suunnitelman pohjalta laadittiin kuvakäsikirjoitus, joka helpotti videoiden kuvaamista. Videot editoitiin ja tekstitettiin, sekä niihin lisättiin puhe.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 11 lyhyttä opetusvideota Cobas e411 -analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteistä. Videoiden aiheina ovat esimerkiksi analysaattorin käynnistäminen, reagenssien lisääminen, vakiointi, potilasnäytteiden analysointi, huoltotoimenpiteet päivittäin sekä viikoittain ja analysaattorin sammuttaminen. Videoissa on videokuvan lisäksi puhe sekä tekstitys, ja ne ovat ulkoasultaan selkeitä ja keskenään yhteneväisiä. Videoiden sisällöt suunniteltiin tarkasti, jotta niistä saataisiin mahdollisimman lyhyitä ja ytimekkäitä. Kaikki videot ovat pituudeltaan alle viisi minuuttia, sillä tutkimusten mukaan lyhyet videot toimivat tehokkaimmin opetusmateriaalina.
Opetusvideot auttavat opiskelijoita oppimaan, kuinka analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteet tehdään oikeaoppisesti. Kun analysaattoria käytetään ja huolletaan oikein, se pysyy kunnossa ja tuloksista saadaan luotettavia. Opiskelijoiden siirtyessä työelämään myös työnantajat hyötyvät, kun opiskelijat ovat jo opiskeluaikana oppineet tekemään työvaiheet oikein ja huolellisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Työtä ohjaavat tutkimuskysymykset olivat: miten opetusvideoilla voidaan helpottaa analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteiden oppimista sekä millainen on hyvä opetusvideo ja miten videon pituus vaikuttaa oppimiseen? Videoiden sisällöt suunniteltiin yhdessä Kliinisen kemian tutkimukset -opintojakson vastuuopettajan kanssa. Suunnitelman pohjalta laadittiin kuvakäsikirjoitus, joka helpotti videoiden kuvaamista. Videot editoitiin ja tekstitettiin, sekä niihin lisättiin puhe.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 11 lyhyttä opetusvideota Cobas e411 -analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteistä. Videoiden aiheina ovat esimerkiksi analysaattorin käynnistäminen, reagenssien lisääminen, vakiointi, potilasnäytteiden analysointi, huoltotoimenpiteet päivittäin sekä viikoittain ja analysaattorin sammuttaminen. Videoissa on videokuvan lisäksi puhe sekä tekstitys, ja ne ovat ulkoasultaan selkeitä ja keskenään yhteneväisiä. Videoiden sisällöt suunniteltiin tarkasti, jotta niistä saataisiin mahdollisimman lyhyitä ja ytimekkäitä. Kaikki videot ovat pituudeltaan alle viisi minuuttia, sillä tutkimusten mukaan lyhyet videot toimivat tehokkaimmin opetusmateriaalina.
Opetusvideot auttavat opiskelijoita oppimaan, kuinka analysaattorin käyttö- ja huoltotoimenpiteet tehdään oikeaoppisesti. Kun analysaattoria käytetään ja huolletaan oikein, se pysyy kunnossa ja tuloksista saadaan luotettavia. Opiskelijoiden siirtyessä työelämään myös työnantajat hyötyvät, kun opiskelijat ovat jo opiskeluaikana oppineet tekemään työvaiheet oikein ja huolellisesti.