Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Muistineuvon ohjauksen ja neuvonnan kehittäminen: asiakasesimerkkien luominen Muistineuvovastaajan käsikirjaan

Paasonen, Jaana (2024)

 
Avaa tiedosto
Paasonen_Jaana.pdf (3.020Mt)
Lataukset: 


Paasonen, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031519
Tiivistelmä
Muistisairautta sairastavien määrän arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa. Muistisairaudet lisäävät palvelun tarvetta, siksi tarvitaan lisääntyvässä määrin myös asiakasohjausta kotona asumisen tueksi. Muistineuvo-tukipuhelin ja Muistiluotsien asiantuntija- ja tukikeskusten tarjoama järjestölähtöinen ohjaus ja neuvonta täydentävät julkisen sektorin palveluita. Muistineuvovastaajan käsikirja toimii ohjauksen ja neuvonnan työvälineenä ja sen sisältämät asiakasesimerkit tarvitsivat päivittämistä palvelujärjestelmän muuttuessa.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Muistineuvon järjestölähtöisen ohjaus- ja neuvontatyön laadun parantaminen. Tätä tavoitetta edistämään tarvitaan yhteneväisiä ohjeistuksia, jotta asiakas saa samansisältöistä ohjausta ja neuvontaa vastaajasta riippumatta. Opinnäytetyössä tehdyn alkukartoituskyselyn tarkoituksena oli selvittää, mihin ohjauksen ja neuvonnan kysymyksiin Muistiluotsien työntekijät kokevat tarvitsevansa asiakasesimerkkejä. Yhteiskehittämisen työpajojen tarkoituksena oli työntekijöiden hiljaista tietoa hyödyntämällä luoda esimerkkikysymyksiin vastaukset.

Tutkimus toteutettiin sen työelämälähtöisyyden ja toiminnallisuuden vuoksi PDSA (Plan, Do, Study, Act) -mallia hyödyntäen. Suunnitteluvaiheessa alkukartoituskyselyt lähetettiin kaikille Muistiluotsi-verkoston työntekijöille. Kyselyn vastaukset analysoitiin aluksi Text Mining -työkalun avulla, jonka jälkeen analyysiä jatketiin sisällönanalyysin menetelmin. Analyysin tuloksena saadut asiakaskysymykset vietiin työstettäviksi yhteiskehittämisen työpajoihin, joiden tavoitteena oli kartoittaa, mitä tietoa esimerkkikysymyksien vastaukset tulisivat sisältää. Tämän jälkeen työpajojen tuotoksia arvioitiin ja korjattiin kahdessa Muistiliiton arviointityöpajassa. Valmiista asiakasesimerkeistä kerättiin palautetta Webropol-kyselyillä työ- ja arviointipajoihin osallistuneilta.

Tuloksena saatiin Muistineuvovastaajien työvälineeksi 12 asiakasesimerkkiä, jotka arvioinnin mukaan koettiin ajantasaisiksi ja ohjaus- ja neuvontatyöhön hyödyllisiksi. Ne sisältävät esimerkkejä oikeudellisesta ennakoinnista, muistisairaan kohtaamisesta, kotona selviytymisestä, oireista ja hoidosta, taloudellisesta hyväksikäytöstä, huoli-ilmoituksen tekemisestä, läheisen jaksamisen tukemisesta sekä työikäisen muistisairaan palveluista. Nämä aihealueet ovat samoja, joista muistisairaat ihmiset ja heidän läheisensä haluavat myös tutkimusten mukaan saada tietoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste