3D-mallien tuotanto proseduraaliseen peliympäristöön
Matikainen, Benjamin (2024)
Matikainen, Benjamin
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432901
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa 3D-malleja ja tekstuureita sukelluskauhupeliin. Toimeksiantajana työlle oli indie-peliyhtiö Varattu Valo Games Oy, joka tarvitsi erilaisia objekteja heidän pelinsä proseduraalisesti generoiduille vedenalaisille luolastoympäristöjen käytettäväksi.
Teoriaosuudessa tutkittiin proseduraalista generointia yleisesti, kuten selvitettiin tekniikan erilaisia menetelmiä. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös pelimallinnusta ja minkälaisia ohjelmia on tarjolla 3D-mallien ja tekstuurien tuottoon.
Käytännönosiossa luotiin 3D-malleja ja tekstuureita käyttäen apuna referenssejä ja moodboardeja. Mallien ja tekstuurien luontiin käytettiin ohjelmia kuten Blenderiä, Quixel Mixeriä, GIMP:iä ja Materializea. Valmiit tulokset sitten implementoitiin Unreal 5 -pelimoottoriin. Tulokset saatiin valmiiksi ennen kuin pelin proseduraalinen generointijärjestelmä oli täysin valmis. Siksi luotiin tuloksista havainnollistus miltä luolastoympäristö voisi näyttää valmiissa pelissä.
Teoriaosuudessa tutkittiin proseduraalista generointia yleisesti, kuten selvitettiin tekniikan erilaisia menetelmiä. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös pelimallinnusta ja minkälaisia ohjelmia on tarjolla 3D-mallien ja tekstuurien tuottoon.
Käytännönosiossa luotiin 3D-malleja ja tekstuureita käyttäen apuna referenssejä ja moodboardeja. Mallien ja tekstuurien luontiin käytettiin ohjelmia kuten Blenderiä, Quixel Mixeriä, GIMP:iä ja Materializea. Valmiit tulokset sitten implementoitiin Unreal 5 -pelimoottoriin. Tulokset saatiin valmiiksi ennen kuin pelin proseduraalinen generointijärjestelmä oli täysin valmis. Siksi luotiin tuloksista havainnollistus miltä luolastoympäristö voisi näyttää valmiissa pelissä.